Představujeme Brno autenticky, láká to do města naši cílovou skupinu. Takhle by propagace města neměla vypadat, je to smutné a pobuřující. Představy zástupců brněnského Turistického informačního centra a mnohých Brňanů o lákání turistů se rozcházejí. Projevilo se to nedávno, kdy centrum představilo novou rubriku Fenomén Brno na oficiálním webu Go to Brno, kde autoři představují i kontroverzní pohledy na město.

Lidem ve městě kontroverzní propagace a názory na město nejen v nové rubrice vadí. „Je smutné, že podle sebe a svého jednání autor či autoři doporučují, jak je dobré vidět a vnímat Brno. A je smutné, že se takové hlouposti platí z peněz daňových poplatníků,“ uvedl na webu třeba Igor Tesařík.

Podobný názor má i Slovenka Erika Čierna, která Brno nedávno navštívila. „Brno je krásné město a místní centrum dělá i hezké akce, jako komentované prohlídky, jejichž nabídku jsem si prohlížela. Moc proto nechápu, proč je potřeba mít i takové provokativní příspěvky. Mě by do Brna nenalákaly, a navíc by mi bylo dost líto, kdybych si o svém městě přečetla něco takového,“ zmínila žena.

Není to poprvé, co jde instituce cestou provokace. V minulosti vyvolalo diskuse uvedením průvodce To je Brno nebo videem se zpěvačkou Muchou. Ve všech případech jeho představitelé zdůrazňovali, že se zaměřují na autentičnost. „Centrum se soustředí na práci s cílovými skupinami, které identifikovala strategie městského marketingu. Jde o studenty, mladé dospělé a rodiče dospělých. Na rozdíl od klasických turistů je pro ně typické, že hledají autentický pohled,“ vysvětlila ředitelka centra Jana Janulíková.

Podle ní je strategie úspěšná, meziročně přijelo do Brna o desetinu víc turistů. Zároveň doplnila, že jde pouze o jeden z komunikačních kanálů.

Propagační aktivity Brna sledují jako konkurenční město například v Plzni. „Ne všechny destinace si takovýto způsob komunikace mohou dovolit. Záleží na tom, kdo je vaše cílová skupina a co ji můžete nabídnout. Mírně kontroverzní obsah může zaujmout úplně jiné publikum, a o to Brnu jde. Nicméně zvolenou míru je třeba pečlivě zvažovat. Věřím, že tvůrci brněnské strategie cestovního ruchu znají místní podmínky i své zákazníky nejlépe a dobře vědí, co dělají,“ uvedla ředitelka ogranizace Plzeň – Turismus Zuzana Koubíková.

TIC Brno a kontroverze

kontroverzní počiny Turistického informačního centra Brno: průvodci To je Brno I a II, propagační video se zpěvačkou Muchou, rubrika Fenomén Brno

obrana TIC: cílová skupina si žádá autentický pohled, jde jen o jeden z mnoha produktů

odborníci: provokace je přípustná, je potřeba odhadnout míru

Rubrika Fenomén Brno

- nová autorská rubrika na oficiálním propagačním webu Go to Brno

- názorové články různých autorů, některé provokativní

- součástí jsou ale například i netradiční fotografie Brna (třeba Radima Dibdiaka)