Jeden noční vlakový spoj ztratili obyvatelé měst na severu. Zkomplikovalo to život studentům i lidem, kteří do Děčína dojíždějí za prací.

Řeč je o mezinárodním rychlíku z Berlína do Budapešti, který z Děčína odjížděl před 22. hodinou. Teď mají cestující k dispozici pouze večerní přímý spoj, který do Prahy odjíždí po 20. hodině. Následující vlak jede až druhý den v půl páté ráno.

NEMILÉ PŘEKVAPENÍ

Jedním z těch, kterých se osekání večerních spojení severu Čech s Prahou dotklo, je děčínský městský architekt Ondřej Beneš. Ten totiž do Děčína dojíždí z hlavního města vlakem.

„Pravidelně mám setkání s lidmi z Děčína. Po jednom takovém setkání jsem byl velmi nemile překvapen tím, že se nemám jak dostat domů,“ popsal svůj problém Beneš. Dříve mu poslední přímý vlak z Děčína jezdil o dvě hodiny později. Svůj program musel přizpůsobit novému jízdnímu řádu.

O zrušení mezistátního expresu EuroNight Metropol Berlín – Praha – Budapešť prý nerozhodly České dráhy (ČD), ale zahraniční železnice. „Přestože jsme se snažili o jeho zachování, nepodařilo se nám zahraniční partnery přesvědčit,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ministerstvo dopravy místo něj sice objednalo náhradní rychlík EuroNight, který z Děčína odjíždí krátce před desátou. Ten ale jede pouze v neděli.

Proto ministru dopravy Danu Ťokovi primátorka Ústí Věra Nechybová poslala dopis s popisem situace a prosbou, aby pomohl zajistit kvalitní spojení krajského a hlavního města. Kromě ní se pod něj podepsal i rektor UJEP Martin Balej.

„Zhruba 20 procent našich studentů, tedy přibližně dva tisíce lidí, totiž bydlí na trase mezi Ústím nad Labem a Prahou,“ upozornila mluvčí univerzity Jana Kasaničová.

Chybějící vlak omezuje i návštěvníky kulturních akcí, fanoušky sportovních utkání, turisty i lidi, kteří pravidelně jezdili pozdě večer z práce. Na bariéru mezi ústeckými herci i diváky a těmi z Prahy poukazuje například i umělecký šéf Činoherního studia Jan Plouhar.

DIVÁCI MUSÍ PŘESPAT

„Naše večerní představení jsou teď nedostupná i pro řadu pražských diváků, dojíždějících herců i kritiků. Když jim nezařídíme spaní, většinou nepřijedou, aby se zdrželi den navíc,“ popsal.

Mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold vysvětlil, že německé dráhy vlak zrušily z ekonomických důvodů. „V SRN vlak ani dříve stát neobjednával. Byla to komerční aktivita dopravců, která se stala finančně neúnosnou,“ uvedl Neřold.

České ministerstvo dopravy prý chtělo vlak objednat, ale s ohledem na úbytek tržeb od zahraničních cestujících by to prý bylo ekonomicky neobhajitelné. Zahraniční cestující za mezinárodní tarif totiž byli podle Neřolda pro existenci vlaku klíčoví.

Proto po dohodě s Českými dráhami objednalo ministerstvo pouze zmiňovaný nedělní rychlík z Děčína do Prahy se zastávkami v několika dalších větších stanicích.