Systém, který měl přispět k plynulosti a bezpečnosti dopravě v Hradci Králové, má problém. Zakázkou, jejíž hodnotu město v lednu odhadovalo na 419 milionů korun, se totiž zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Více než polovinu nákladů přitom chtělo město získat z evropských dotací. Jenže o ty by muselo zažádat do konce roku. A to nemůže udělat, dokud ÚOHS nerozhodne ve prospěch města.

Ilustrační foto
Spojka S1, silnice mezi Globusem a Kauflandem v Opavě, bude od pondělka uzavřena

Ještě v červenci na radnici panoval ohledně zakázky optimismus. Do tendru se přihlásily dvě firmy. „Teď komise doporučí vítěznou firmu a 13. srpna ji bude schvalovat rada města,“ říkala tehdy náměstkyně Věra Pourová (ANO). Na program rady se ale tento bod nedostal. „V průběhu výběrového řízení podal jeden ze zájemců dvě námitky proti zadávací dokumentaci na ÚOHS. Konečná lhůta pro řešení námitek je začátkem října,“ uvedla nyní mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová.

„ÚOHS rozhoduje dvoustupňově. Přitom neznáme ani rozhodnutí první instance. U takhle složitého problému to může trvat mnoho měsíců. Zakázku dopravního podniku řešil ÚOHS rok,“ řekl Deníku opoziční zastupitel Aleš Dohnal (Piráti).

Postavit semafory

Koalice chce, aby vítězná firma nejen naprogramovala software, ale také například postavila semafory. Spojit programátorskou a stavební činnost je podle Dohnala diskriminační, což prý dokazuje i to, že o zakázku za stamiliony projevily zájem jen dvě firmy. Odvolává se na to prý i jedna ze stížností u ÚOHS. Radnice si za zakázkou stojí, obavy o to, že přijde o dotaci, ale přiznává. Zakázku by sama financovat nechtěla.

Praha představila nový plán na dokončení Městského okruhu.
Tunely dělat umíme. Praha představila nový plán vnitřního okruhu

„V případě, že by se to nestíhalo, tak bude pravděpodobně toto téma otevřeno v novém dotačním období. Zřejmě za jiných podmínek. Inteligentní dopravní systém ale rozhodně vybudovat chceme,“ doplnila mluvčí města.

Součástí inteligentního dopravního systému mají být nové semafory, datové sítě, senzory či moderní technologie pro řízení dopravy v reálném čase. Navíc umožní preferovat linky městské hromadné dopravy nebo bezpečný průjezd složek integrovaného záchranného systému. Podle plánů radnice by měl být funkční do konce roku 2022. Podobný funguje například v Praze, Brně nebo Ostravě.