Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlostní silnice nebude, lidé nevylučují blokádu

Olomoucký kraj – Lidé v Krčmani nemají radost. Superstrategie ministra dopravy Víta Bárty na stavbu nových dálnic a silnic do roku 2025 nepočítá s budováním rychlostní silnice R55 mezi Olomoucí a Přerovem.

1.2.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Přesněji, ocitla se na seznamu staveb, na které nejsou peníze.

Starosta Krčmaně nevyloučil, že v obci v krajním případě dojde na to, že lidé budou bránit průjezdu aut, pokud se obchvat v dohledné době nepostaví.

„Obcí projede denně osmnáct tisíc aut. Za pár let počty překročí dvacet tisíc. Je to dlouhodobě neudržitelné, jde o obrovskou zátěž,“ uvedl starosta Krčmaně Zdeněk Jančo.

„Za měsíc začneme budovat kanalizaci. Úsek u tohoto průtahu obcí je naplánován na červenec a srpen, kdy bude doprava svedena do jednoho pruhu. To budou kolony,“ obává se zátěže v létě.

Frekventovaná silniční spojnice mezi Olomoucí a Přerova leží přímo pod okny krčmaňské základní školy. Její hlavní vchod dělí od vozovky chodník a kovové zábradlí.

„S dětmi tudy nechodíme. Raději projdeme mateřskou školou směrem na druhou stranu. A pokud jdeme na procházku, tak humny. Přes silnici, to je o strach. Samotnou mě zhruba dva roky zpět málem porazilo auto. Je to tady opravdu nebezpečné,“ popisovala ředitelka základní školy Anna Tesařová soužití s frekventovanou silnicí.

Ministerstvo dopravy před pár dny schválilo materiál Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025.

Peníze nejsou ani na východní tangentu a tah na Šternberk

Na seznamu staveb bez pokrytí finančními prostředky do tohoto data je nejen R55 Olomouc – Přerov, ale také olomoucká východní tangenta a obchvat Šternberka. Materiál jde do mezirezortního připomínkového řízení, pak půjde do vlády.

„Uznáváme potřebnost těchto tří staveb a jsme připraveni je v případě získání finančních prostředků stavět. Se stávajícím rozpočtem na ně však v tuto chvíli prostě nemáme,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

„Přednost v rámci celé České republiky dostaly projekty s vyšší národní prioritou nebo stupněm rozestavěnosti,“ do­dal.

U řady projektů ze stejného seznamu, na kterém jsou tři z Olomoucka, bude proveden audit. Ten může stavby zlevnit a tak i přiblížit k realizaci.

„Je také možné, že se podaří získat další prostředky z EU. Variantou je i změna financování dopravní infrastruktury navržená v dopravní superkoncepci, která počítá se vstupem soukromého kapitálu nebo vydáním obligací,“ naznačil možnosti Ptačinský.

Starosta Krčmaně chce napsat ministerstvu a poukázat na potřebnost obchvatu.

„Určitě něco sepíšeme a pokusíme se něco udělat. Pokud neuspějeme, aut bude přibývat a nám nezbude, než občanská neposlušnost a bránění v provozu na této frekventované silnici,“ dodal Jančo.

Kraj tvrdí: Tvrdě bojujeme

Vedle R 55 Olomouc – Přerov jsou na ministerském seznamu silničních staveb, na které nejsou peníze, i dálniční úsek Říkovice – Lipník nad Bečvou, východní obchvat Olomouce, obchvat Šternberka, a úsek I/44 mezi Mohelnicí a Šumperkem.

Kraj s takovou koncepcí nesouhlasí. Prioritní stavby chce vrátit do hry a tlačit na jejich realizaci v dohledném čase.

„Tvrdě bojujeme, tvrdě jednáme,“ reagoval na pozici těchto staveb v ministerské strategii náměstek hejtmana Alois Mačák.

„Věřím, že s našimi krajskými prioritami nakonec uspějeme. Konkrétně D1 je nejen regionální, ale celostátní prioritou. Další jednání povedeme příští týden,“ dodal náměstek.

Pokud by se klíčové silniční stavby v regionu nepodařilo prosadit v nejbližších letech, nepotěšilo by to ani hygienu. Hluk z automobilové dopravy na stávajících silnicích, kudy proudí automobily, nadmíru zatěžuje obyvatele.

„Vybudováním těchto obchvatů, se hlukové poměry v těchto lokalitách zlepší, a to výrazně. Provoz se odlehčí o tranzitní dopravu. Věříme, že se finance podaří najít,“ reagovala Eva Čehovská z Krajské hygienické stanice v Olomouci.

PŘEROV: Jiskření kvůli dálnici

Autor: Daniela Tauberová

1.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Babis
AKTUALIZOVÁNO
28 22

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

Carles Puigdemont na demonstraci katalánských separatistů
2 6

Jako za diktátora, stěžuje si katalánský premiér. Plán Madridu prý nepřijme

Bartoš jako Steve Jobs? Piráti „uloupili“ voliče a slavili

Jak by to vypadalo v pirátské domácnosti, pokud by se do sněmovny dostal nejen předseda Ivan Bartoš, ale i manželka Lydie coby desítka pražské kandidátky? „Mazali bychom si na střídačku svačiny,“ žertoval.

SLEDUJEME ON-LINE

Sečteno. ANO vítězem voleb. Do sněmovny pronikli i Piráti a STAN. Druhá je ODS

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ Ve Sněmovně bude nejvíc stran v historii - devět. Poslance získali ANO 2011, ODS, SPD Tomia Okamury, Piráti, KSČM, ČSSD, lidovci, Starostové a TOP 09. Novináři Deníku byli ve všech volebních štábech, vyjma SPD, kam jim nebyla udělena akreditace.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Lídři stran se vyslovili pro poměrné dělení funkcí ve Sněmovně

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek doufá, že v nové Sněmovně bude zachováno poměrné zastoupení stran ve vedení komory. Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by však bylo kontraproduktivní, kdyby bylo více než pět místopředsedů. Místopředseda vítězného hnutí ANO Jaroslav Faltýnek s konsenzuálním rozdělením funkcí souhlasí, avšak připustil, že dohoda bude kvůli vysokému počtu zastoupených subjektů složitá. Politici to řekli v povolební debatě České televize.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení