Jedno je jisté. Dálnice, která okres protíná od severu k jihu, dokázala dopravu na Novojičínsku rozptýlit. To potvrzují starostové Skotnice a Mošnova, obcí ležících ještě donedávna na hlavním silničním tahu z Olomouce na Ostravu. „Určitě došlo k odlehčení dopravy,“ řekla Deníku starostka Skotnice Anna Mužná. „Odhaduji, že provoz je o dvacet až třicet procent menší,“ doplňuje shodně starosta obce s krajským letištěm Roman Máca.

Všechny problémy to nevyřešilo

V Mošnově, kde se krátce před vybudováním průmyslové zóny konalo poslední větší sčítání vozidel, projelo denně po silnici první třídy I/58 sedmnáct až dvacet tisíc vozidel. Na některých křižovatkách se, zde především ráno, tvořily dlouhé kolony, téměř nadlidským výkonem bylo přejít vozovku pro chodce. Nyní se po otevření autostrády zde situace zlepšila, i když dopravní problémy Mošnov neopustily.

„Na druhou stranu, hodně nákladních aut jezdí do průmyslové zóny. Staví se tam protihlukový val, a to je spousta hlíny a materiálu, co se tam vozí. Těch nákladních vozidel tam jede opravdu hodně,“ přiznal Roman Máca. V budoucnosti by se měl Mošnov dočkat přeložení hlavního tahu, což by odvedlo dopravu z obce. Kdy se tak stane, je v době krize velkou neznámou.

Čekání na obchvat

Obdobně je na tom nedaleká Skotnice. Provoz se zde od konce listopadu, kdy došlo k otevření dálnice D47, zmenšil, avšak i tady čekají, až bude hotový obchvat. „Ten by měl přinést ještě větší zklidnění provozu. Stále není příjemné přejít tuto cestu,“ uvedla starostka Mužná.

Otevření dálnice pocítila také města na Novojičínsku, i když každé různě. Jedním z nich je Bílovec, přes který proudila doprava směrem na Klimkovice a dále do Ostravy. Pokles dopravy sice zaznamenal, ale pouze v krátkodobém měřítku. „Poté, co se otevřela dálnice, to bylo cítit, ale jakmile byl zaveden dálniční poplatek, vrátili se řidiči zpátky,“ konstatovala starostka města Sylva Kováčiková.

I když někteří řidiči stále volí cestu přes toto město, ulice si odpočaly alespoň od nákladních vozidel, které zásobovaly stavbu. Prach a hluk totiž výrazně komplikovaly už tak těžký život v okolí vytížených ulic, po nichž vede silnice I/47.

Fulnek si oddechl

Výraznou úlevu cítí, dle slov místostarosty Jaroslava Štekbauera, Fulnek. V jeho blízkosti byl vybudován obchvat Hladkých Životic, z něhož se lze hladce napojit na D47. Řidičům proto odpadl průjezd Životicemi, a tím pádem i Fulnekem. „Došlo ke stoprocentnímu poklesu dopravy. Zůstává však jeden problém, který nás trápí, a to nedokončená trasa na Opavu. Stále musejí řidiči vjíždět do města, na tu naši nešťastnou křižovatku,“ informoval Štekbauer s tím, že vedení města bude i nadále pokračovat v úsilí o kruhový objezd.

Odry čekají na přípojku

Ačkoli dálnice vede nedaleko Oder, ty se na ni ve svém okolí zatím napojit nemohou. Přípojka u Mankovic totiž ještě není zprovozněna. „Předpokládám, že nám dálnice ulehčí, ale teprve až bude hotový sjezd v Mankovicích. Budeme to určitě sledovat, protože v rámci měření rychlosti můžeme změřit průjezdnost Odrami a nakonec to vyhodnotit. Momentálně ty údaje k dispozici nejsou,“ sdělil starosta Oder Pavel Matůšů.

Počet nehod klesl

Novojičínští dopravní policisté v současné době zaznamenávají pokles dopravních nehod. „Vliv na to má také rozmělnění dopravy v rámci dálnice D1,“ oznámil okresní policejní mluvčí Zbyněk Tomšík s tím, že na dálnici doposud dochází vesměs k lehkým kolizím – k plechařinám. Výjimkou byla pouze tragická nehoda z letošního února, při které v Hladkých Životicích zemřely dvě dívky. Jednu z největších změn pociťují strážci zákona v Bílovci. „Musíme potvrdit, že se zde snížil průjezd nákladních vozidel po silnici I/47,“ uzavřel Zbyněk Tomšík.

ADAM KNESL, VĚRA RŮČKOVÁ