Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Ostravě začnou mizet troleje, město vsadí na elektrobusy

Už nyní objednává ostravský dopravní podnik vedle klasických trolejbusů i ty s bateriemi. V budoucnu budou „v kurzu“ zejména elektrobusy.

12.9.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto z jízdy historickými trolejbusy v OstravěFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Trolejbusy jezdí v Ostravě už od roku 1952, a ačkoliv tvoří jen něco málo přes deset procent vozového parku Dopravního podniku Ostrava (DPO), najezdí toho za rok více než například celá frýdecko-místecká MHD (asi tři miliony kilometrů oproti dvěma a půl).

V Ostravě jich nyní jezdí 67 (z celkového počtu 616 vozidel) a dlouho byly považovány za nejekologičtější variantu veřejné dopravy. Brzy tomu ale bude jinak a složení vozového parku tomu časem bude odpovídat.

JÍZDA S BATERIÍ

Už nyní dopravní podnik vedle deseti dvanáctimetrových trolejbusů pořídil také dva velkokapacitní parciální trolejbusy, tedy vozy, které mohou jezdit jako trolejbusy, ale i elektrobusy. Mají v sobě totiž zabudovánu baterii.

Smlouva byla uzavřena v červenci a po městě začnou jezdit příští rok. Budou mít nový design, který se uplatní i u nových tramvají, a zároveň předznamenají novou éru trolejbusové dopravy v Ostravě. Ta v klasickém slova smyslu se totiž chýlí ke svému konci.

„Ačkoliv trolejbusy teď slaví 65 let od uvedení do provozu v Ostravě, stovku už asi neoslaví. V oblasti elektromobility a čisté mobility dochází k převratnému vývoji, a právě parciální trolejbusy jsou jakýmsi mezistupněm, kdy postupně opustíme dráty,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.

Podotkl sice, že troleje za nějakých 15 až 20 let nezmizí z ulic ze dne na den, ale postupně budou ubývat paralelně s tím, jak se budou vyvíjet a rozšiřovat možnosti elektrobusů.

„Elektrobusy s moderním bateriovým systémem však trolejbusovou dopravu časem plně nahradí. Předpokladem je vybudování efektivní sítě dobíjecích stanic,“ podotkl Morys s tím že zakoupená desítka trolejbusů ale zřejmě ještě není poslední nová várka. Zvláště, když teprve nedávno byly troleje rozšířeny z centra města až na Hranečník.

„Trakce tady je zejména v centru města, a budeme s ní pracovat. Změna se bude dít postupně,“ dodal ředitel DPO

Plnička CNG v Hranečníku bude v dubnuDopravní podnik vlastní také několik vozidel na stlačený zemní plyn, která mnohdy garážují v Hranečníku, ale musejí jezdit na plnicí stanici až do Martinova (Deník se problematice podrobně věnoval loni). Od dubna příštího roku ale bude plnička CNG konečně i v Hranečníku a „pendlování“ autobusů přes celou Ostravu ustane. „Přinese nám to výrazné úspory,“ přiznává ředitel DPO Daniel Morys, že současný stav je výrazně neekonomický.

Autor: Petr Jiříček

12.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ratko Mladić. Ilustrační snímek
1

Mladič je vinný z válečných zločinů v Jugoslávii, dostal doživotí

Jana Nečasová
AKTUALIZOVÁNO
25 8

Vinna. Nečasová zneužívala Vojenské zpravodajství, dostala dva roky podmíněně

Konec modelky: chtěla slávu, skončila ve vězení

Místo světových přehlídkových mol vězení. Takový osud potkal modelku Sarah CH. (24 let) z Karvinska, kterou ve středu Krajský soud v Ostravě poslal na pět a půl roku za mříže.

AKTUALIZOVÁNO

Člen ANO převedl pozemky na tchýni, městská firma je pak koupila za pětinásobek

Opoziční politici z ODS upozornili na další podezřelé nákupy městské akciové společnosti Služby města Pardubic. Ty měly v roce 2016 nakoupit za více než pět milionů korun lesní pozemky u Černé za Bory, které pouhý rok předtím koupil v dražbě člen představenstva SmP a štědrý přispěvatel hnutí ANO Karel Hron za 959 tisíc. ANO přitom vede radniční koalici. 

Opilí bratři dostali za napadení muže v metru podmínku

/VIDEO/ Bratři Miloslav a Jaroslav Smetanovi (24 a 22 let) napadli letos v červnu cestujícího v metru, který je upozornil na neslušné chování. U soudu za to dostali osmnáctiměsíční podmínku s odkladem na tři a půl roku.

AKTUALIZOVÁNO

Krnáčová bere za úspěch otevření Blanky. Praha se nových tratí zatím nedočká

/VIDEO/ Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí, otázka AirBnB či celkové plnění programu pražské koalice. O tom všem a dalších problémech, které trápí Pražany, Deník ve středu diskutoval s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou. Celou debatu si můžete přečíst v on-line reportáži.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT