„Hřídel v pouzdře vibrovala a hrozilo poškození dalších částí,“ řekl ČTK Vladimír Reichert, ředitel společnosti Regata Máchovo jezera, která výletní flotilu v Doksech provozuje. Podle něj jde zřejmě o vadu materiálu, a preventivně proto vymění i uložení druhého lodního šroubu Máje.

„Nebudeme riskovat, že nám za rok rupne i druhé pouzdro. Takže uděláme to kompletně. A když už tu loď máme z vody venku, tak uděláme i revizi podponorové části, zda bude ještě něco potřeba,“ dodal Reichert.

Slunečníky u jezera Most
OBRAZEM: Nová „zábava“ u jezera Most. Někdo hází na slaměné slunečníky balvany

Náklady na opravu Máje odhaduje na 400 tisíc korun. Zpátky na jezero by se měla loď vrátit do 15. listopadu. K dispozici tak bude na adventní plavby.

Letošní sezona je slabší než loňská, kdy lodě přepravily po jezeře 32 500 turistů. „Letos jich máme tak o 15 až 20 procent méně," odhadl Reichert. Nyní mimo hlavní sezonu jsou na jezeře výletní plavby jen o víkendech a v ostatních dnech na objednání.

Jediný svého druhu

Třicetimetrový Máj je mezi turisty nejoblíbenějším plavidlem čtyřčlenné flotily výletních lodí na jezeře. Plavidlo pojme až 250 pasažérů a je jediné svého druhu. Postavené bylo speciálně pro Máchovo jezero v roce 1959, poslední velkou opravu prodělalo v roce 2014. Naposledy byl Máj na břehu před čtyřmi lety kvůli pravidelné prohlídce ponoru a pláště lodi.

Máchovo jezero, někdejší Velký rybník, je jediným místem v Libereckém kraji, kde mohou plout velké výletní lodě. Hladinu jezera začal poprvé v roce 1920 křižovat malý dýmající parník Greif, jak dokládají dobové fotografie. Nejstarší lodí čtyřčlenné flotily v modrobílých barvách na Máchově jezeře je Jarmila alias Marie z roku 1924, která pochází z Berlína, stejně jako o šest let mladší a o maličko větší Hynek. Nejmladší je Racek. Vlajkovou lodí je Máj.