Sto jedna Tater, převážejících jíl a rekultivační materiál do odkališť v Mydlovarech, napočítali jen za uplynulou sobotu v Dívčicích místní občané. Těžká nákladní doprava, rozbité silnice, neustálý hluk a prach je ve zdejších vsích na denním pořádku a obyvatelům už přetékají nervy.

„Těch aut je hodně, hlavně přes týden. Jezdí to přes vesnice a dost to obtěžuje,“ řekl František Tyl z Nákří.

I v Dívčicích si kvůli nadměrné dopravní zátěži lidé stěžují. „Lidi tím hrozně trpí. Silnice jsou rozbité, máme rozježděné krajnice i stoky a když do toho zaprší, stříká to na fasády domů,“ posteskla si starostka Milada Pokorná.

„Kdyby to mělo trvat dva tři roky, dá se to vydržet, ale rekultivace kalojemů potrvají patnáct let a škody, které vznikají, nikdo nechce platit,“ přidal se starosta Mydlovar Petr Ciglbauer.

Peníze do obcí

Po úterku to ale vypadá, že se začíná blýskat na lepší časy. V Dívčicích se sešli starostové z dotčených obcí, zástupci Jihočeského kraje a firem, které sanaci ekologické zátěže v Mydlovarech zajišťují, a našli několik styčných bodů řešení této situace.

„Měla by vzniknout dohoda, kdy firmy, které zaváží do kalojemů v Mydlovarech, budou odvádět z každé navezené tuny rekultivačního materiálu určitý finanční obnos do fondu, jehož zřizovatelem bude Jihočeský kraj. Prostředky z fondu by se pak užívaly na opravy a sanace poškození, které vznikají na dopravní infrastruktuře,“ naznačil základní bod dohody náměstek hejtmana Martin Kuba.

Jak dále uvedl, poplatek by se měl pohybovat kolem osmi až deseti korunami z každé zavezené tuny. Zúčastněné obce by tak získaly na potřebné opravy pět až osm milionů korun ročně.

„Do určité míry to navýší naše náklady, ale je to v přijatelném rozsahu. Dohody povedou ke konstruktivnímu výsledku,“ zhodnotil Václav Plojhar, zástupce státního podniku Diamo, který se na rekultivaci areálu v Mydlovarech spolu s dalšími čtyřmi firmami podílí.

Potřebné úpravy

„Chtěli bychom zejména vymístit cyklostezky a cesty pro pěší mimo komunikace, také potřebujeme svodidla,“ vyjmenoval Ciglbauer, kde jsou v Mydlovarech peníze na dopravu potřeba. Dívčičtí by zase uvítali příspěvky na fasády domů či protihluková okna.

Další částí vzájemné dohody je také rovnoměrné rozmělnění dopravy mezi obce.

Sledování aut

„Každého čtvrt roku bude Jihočeský kraj spolu s dopravci a starosty určovat procentuelní rozložení zátěže na jednotlivých komunikacích tak, aby jednotlivé obce nebyly zatíženy moc,“ uvedl Kuba s tím, že dopravci budou muset mít ve svých autech zařízení sledovacího systému GPS. Kraj spolu se starosty bude jejich pohyb kontrolovat a v případě porušení návozových proudů také rozdávat sankce.

„Zatím si to nedovedeme představit po technické stránce, ale to bude otázkou společného konsenzu,“ nebrání se návrhu Plojhar.
Do areálu v Mydlovarech se ročně dopraví 500 až 650 tisíc tun materiálu. Rekultivace by měly trvat do roku 2024.