S Rencarem (jehož je dopravní podnik mimochodem menšinovým akcionářem) se vedení městské společnosti pře o platnost smlouvy z roku 1997 zajišťující exkluzivitu, podepisované tehdy nadvakrát. O složitosti kauzy vypovídá vývoj případu v jednacích síních.

Druhá nejvyšší nabídka

Původně Rencar uspěl s návrhem na předběžné opatření zakazující pronajmout plochy pro reklamy na autobusech firmě BigBoard, která již před necelými třemi roky nabízela Praze vytvoření společného podniku – akciové společnosti Pražská reklama. Toto předběžné opatření však městský soud zrušil, nicméně následovaly další soudní peripetie kolem platnosti nového předběžného opatření a ještě dalšího návrhu.

V jejich důsledku nemohla uzavřena smlouva se společností BigBoard, která ve výběrovém řízení podala nejvyšší nabídku – posléze ale došlo na podpis smlouvy s firmou Czech Outdoor, která skončila jako druhá. Krnáčová ve čtvrtek uvedla, že za pronájem jednoho reklamního nosiče na autobusech MHD získá dopravní podnik od Czech Outdooru přibližně třikrát víc než od Rencaru.

Právní bitvy nekončí

Lze očekávat, že právní bitvy ještě přitvrdí, jestliže dopravní podnik plánuje vypsat velké výběrové řízení na pronájem všech reklamních ploch na svém majetku. Jeho manažeři kalkulují, že pronájem 130 tisíc nosičů reklamy by s využitím konkurenčních nabídek měl vynést ročně přes 140 milionů korun – na rozdíl od zhruba 50 milionů od Rencaru. Opět se tedy hovoří o trojnásobku. „Je to pro dopravní podnik jasně nevýhodná cena,“ konstatovala Krnáčová k současnému stavu.

Její údaje však odmítá Michal Štefl, který Rencar mediálně zastupuje. Dopravní podnik loni podle jeho slov získal od Rencaru nikoli padesát, ale 86 milionů – včetně dividend; naopak primátorka uvedla, že dividendy již dva roky vypláceny nebyly, což poškozuje dopravní podnik v roli akcionáře.

Štefl také Deníku řekl, že obchod s firmou Czech Outdoor nevnímá jako nic jiného než snahu obejít předběžné opatření soudu nedovolující uzavřít smlouvu s BigBoardem. „Stačí se podávat na jejich webové stránky, které mají BigBoard a Czech Outdoor společné. Obě společnosti patří do skupiny Big Media – a mají i stejné sídlo a představitele,“ zdůraznil, jaké vidí souvislosti. Připomněl, že vedení Rencaru nyní zkoumá možnosti právní ochrany. Zda se bude schylovat k dalšímu soudnímu jednání, mají ukázat porady s právníky „O dalších právních krocích rozhodneme na základě analýzy,“ konstatoval Štefl.

Spory mají dávné kořeny

Již v březnu, kdy se ze strany primátorky Krnáčové (zmiňující tehdy „kostlivce ve skříni“ jako pozůstatek po předchůdcích) objevil vůči Rencaru požadavek na uhrazení více než 104 miliony korun kvůli údajnému bezdůvodnému obohacení užíváním majetku dopravního podniku v roce 2013, Štefl Deníku sdělil, že podmínky pro dopravní podnik jsou ze strany Rencaru nejen férové a korektní, ale přímo nadstandardní. Prý výrazně výhodnější, než je běžná praxe na trhu.

Také generální ředitel Rencaru Pavel Slabý zdůraznil, že chce hájit oprávněné obchodní zájmy společnosti, kterou zastupuje – a „standardně a korektně spolupracovat s dopravním podnikem dle podmínek platné smlouvy“.

Rencar trvá na tom, že smlouva platí

Té smlouvy z 31. ledna 1997, kterou generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar označuje neplatnou od samého počátku. „Tehdy ji mimo jiné podepsal v rozporu se stanovami dopravního podniku pouze jeden člen představenstva, měli být dva – a vykazuje řadu dalších vad,“ vysvětlil Gillar.

Rencar však trvá na tom, že smlouva platí, jelikož následně bylo podepsáno její konsolidované znění – a tam už podpisy dvou členů představenstva nechybí. Stomilionový požadavek pak ředitel Slabý označil očerňující požadavek zcela nepodložený fakty. „Společnost Rencar měla v tomto roce zisk cca 31 milionů korun, takže se těžko mohla obohatit o 104 milionů,“ zdůvodnil Štefl své stanovisko.

Složitý propletenec

Akciová společnost Rencar Praha spravuje reklamní plochy na majetku dopravního podniku již od 90. let. Původně v roce 1990 vznikla jako jeho dceřiná společnost. Již 15 let je jeho majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. Ta se zase stará v Praze o mobiliář – včetně zastávek městské hromadné dopravy.

Spory kolem reklam pro Rencar nicméně dopravní podnik a JCDecaux nepostavily nesmiřitelně proti sobě. Například před měsícem obě firmy představily výsledky spolupráce na projektu WiPrague – pokrytí internetovým signálem bezplatného Wi-Fi připojení jednotně šířeným z vybraných přístřešků zastávek MHD i ve vozech některých moderních tramvají.