Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik v Brně zdraží o více než desetinu

Brno – Klasická hodinová dvoupásmová jízdenka za pětadvacet místo dvaadvaceti korun. Roční předplatné za 4950 korun místo 4430. Od ledna příštího roku si se vší pravděpodobností Brňané připlatí za hromadnou dopravu.

21.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Rada města má nyní na stole dvě varianty zdražení. Jednu z nich pravděpodobně v létě schválí.

„Nepřejeme si zdražování. Tlačí nás k tomu náklady vyvolané inflací a také nová výše daně z přidané hodnoty, kterou zavádí ministerstvo financí. Jen na ní bude ztráta padesát milionů korun. Ale plníme slib z předminulého roku. Dva roky jsme nezdražovali,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka.

Plán města narazil na ostrou kritiku opozice. „Město si zadělává na problém. Podobný krok povede k tomu, že více a více lidí bude jezdit auty. Už nyní přitom Brno zahlcují auta, která nemají kde zaparkovat. Stavění drahých parkovacích domů sice je chvályhodné, přesto nevidím důvod, proč vše ještě zhoršovat,“ upozornil zelený zastupitel Mojmír Vlašín.

Podle zelených je přitom recept zachování současných cen jízdného jednoduchý. „Dopravní podnik má mít díky němu o sto milionů vyšší výnosy. To je přitom stejná částka, kterou město získalo z dividend Tepláren Brno. A rozdělilo je na několik akcí městských částí. Za devatenáct milionů třeba vznikne wellness v areálu na Kraví Hoře. Myslím, že kdyby si Brňané měli vybrat mezi levnějším jízdným a novým wellnessem, volba bude jasná. Město by mělo peníze věnovat na to, co prospěje co nejvíce lidem. Ne jen úzkému kruhu vyvolených,“ zdůraznil Ander.

Podniky nemůžou fungovat socialisticky

Na návrh opozice ovšem Onderka na úterním zastupitelstvu odmítl přistoupit. „Není možné, aby podniky fungovaly socialisticky. Nemůžeme platit ze zisku jednoho podniku ztrátu jiného. Navíc město nemůže platit to co způsobil stát. Kdybychom takto kompenzovali všechny dopady, které mají kroky vlády na lidi, zaplatili bychom takto přes půl druhé miliardy zdůraznil Onderka.

Kromě zdražování se dopravní podnik stačí také šetřit. „Stále hledáme možnosti, jak provoz zefektivnit při zachování kvality služeb. Například apelujeme na řidiče, aby jejich styl jízdy byl co nejúspornější. Tedy aby zbytečně prudce nevyjížděli od zastávek a z křižovatek. Zároveň třeba také používáme emulzní naftu pro pohon autobusů.,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Takzvaná emulzní nafta vypouští do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Je proto osvobozená od spotřební daně a tedy i mnohem levnější. „Používáme ji u zhruba sedmdesáti autobusů starších typů. Pro autobusy moderní s novým vstřikováním není vhodná. Loni jsme ji využívali ve zkušebním čtyřměsíčním provozu a ušetřili tak 1,3 milionu korun,“ uvedla Škrancová.

Ušetřit má také novinka letošní zimy. Takzvaná optimalizace spotřeby elektrické energie se navenek projevuje především krátkodobým vypínáním topení v tramvajích a trolejbusech. Složitý regulační systém tak zasahuje v případech, kdy hrozí překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr levnější elektřiny. „Ročně očekáváme úsporu 1,2 milionu korun. Systém ovšem bude v plném rozsahu fungovat až od prvního května,“ podotkla Škrancová.

Solary na střechách vozoven

Získat peníze se brněnský dopravce snaží také pronájmem střech vozoven pro umístění solárních elektráren. „Smlouvy o pronájmu střech pro solární panely jsou už podepsané. Aktuálně jsou panely na vozovně v Husovicích, do budoucna je plánujeme také ve Slatině, v Pisárkách a v Medlánkách,“ řekla Škrancová. Kolik podnik vydělá říct nechtěla. Podle původních předpokladů to ovšem mělo být něco mezi dvěma a třemi miliony korun.

Podle ekonoma společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je šetření či pronájem nepotřebných ploch dobrý nápad. „Je lepší cesta, jak získat peníze, než zdražování jízdného. To je v rozporu k plánům dostat z centra města auta,“ myslí si analytik.

O zdražení hromadné dopravy mimo Brno rozhodl na začátku roku i Jihomoravský kraj. „Letos zvažujeme, že to uděláme uděláme prvního července,“ potvrdil náměstek hejtmana Václav Horák.

Čtěte také: Olomoucká MHD zdraží všechny jízdenky, i síťové

Autor: Petr Jeřábek

21.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Rohingové vyhánění z Barmy
1 5

Mučí je, vraždí po stovkách, znásilňují. Z Barmy uteklo již 580 tisíc Rohingů

Ilustrační foto
12 7

Sedmiletý chlapec jel načerno, dluh přišli vymáhat exekutoři

Policie vyklidila ekonomku kvůli bombě. Před budovou postávají davy studentů

U Vysoké školy ekonomické (VŠE) v Praze byla dnes nahlášena bomba. Policie budovu evakuovala.

Kulhánek má poslaneckou podporu pro kandidaturu na prezidenta

Mezi účastníky lednových prezidentských voleb se zařadí i bývalý šéf mladoboleslavské automobilky Vratislav Kulhánek. K dispozici má 23 podpisů poslanců. Na tiskové konferenci to řekl miliardář a předseda obnovené ODA Pavel Sehnal, který Kulhánkovi kandidaturu platí. Kulhánek podle něj už minulý týden kandidaturu oznámil na ministerstvu vnitra. K dispozici má také 35 tisíc podpisů voličů.

Příprava na teror. V Pardubicích se koná největší evakuační cvičení v Česku

/ROZHOVOR/ Pardubice chtějí tvrdá data o tom, jak by město a záchranáři zvládli skutečný útok. Žádná papírová škatulata - do pohybu se dnes dají stovky figurantů v největším evakuačním cvičení v České republice.

Trest za autonehodu: Sexuolog Weiss dostal dva a půl roku s podmínkou

Vinen dle obžaloby a trest na dva a půl roku podmínkou na tři roky. Tak zněl dnešní rozsudek nad známým pražským sexuologem Petrem Weissem. Zároveň dostal zákaz řízení na dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení