Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dostavbu dálnice blokují aktivisté

Ústí nad Labem - Místní trpí množstvím vyfukových zplodin, dostavba dálnice D8 je však stále v nedohlednu.

21.7.2010
SDÍLEJ:

Stavba dálnice D8.Foto: DENÍK/Karel Pech

Právní ekoteroristé jsou štěstím bez sebe. Daří se jim blokovat dostavbu posledního krátkého úseku dálnice D8. Možná kvůli tomu přijdeme i o dotace z EU. A také denně tisíce automobilů místo po dálnici provizorně jezdí v úseku přes Lovosice a Ústí. Mění tím široké okolí v neviditelnou plynovou komoru. Krajský úřad chce nechat monitorovat množství škodlivin v okolí objízdných tras.

Podle telnického starosty a bývalého senátora Jaroslava Doubravy je problém exhalací dlouhodobě znám. Proto dálnice jsou stokou, do které se koncentruje pohyb (a exhalace) vozidel krajem, aby nezatěžovaly okolní obce a města.

Problém: Výfukové plyny

K obstrukcím ekoaktivistů uvedl, že jako senátor se pokusil v zákonu o životním prostředí prosadit ve vztahu k ekologickým iniciativám, aby do schvalovacích procesů mohly vstupovat jen právnické osoby, pokud jsou ale místně příslušné a za neoprávněné obstrukce měly nést stěžovatelé odpovědnost, včetně finanční.

„Nestalo se tak, a dnes na to tvrdě doplácíme. Vím, že situace není ideální. Autodoprava v dnešní podobě je neekologická a neekonomická. A nebezpečná kvůli výfukovým zplodinám, hlavně z dieselových kamionů. Pražskou ulicí v Ústí projede jen proto, že není dokončena D8 více než 10 000 automobilů denně. To je úděsné. Proto jsou dálnice nutné. Dokud nenahradíme automobily alespoň částečně železniční dopravou i do malých regionů, a přepravu objemnějších nákladů nepřemístíme na vodní toky, dálnice jsou bohužel nutností,“ zdůraznil Doubrava.

Akce ekoaktivistů sklízí kritiku

Lékař a současný senátor Pavel Sušický považuje obstrukce ekoaktivistů za cynický útok na obyvatele labského údolí kolem Ústí. „Pokud jim jde o blaho lidí, jistě vědí, že byla vypracována řada epidemiologických studií ve vyspělých zemí světa. Ty prokázaly přímý vztah vystavením znečištění životního prostředí a rizikem nežádoucích účinků na chorobnost a úmrtnost,“ uvedl Sušický.

Zdůraznil, že v prostředí městských ulic, jak vyplývá ze zjištění výzkumníků, na významu nabývá výskyt malých částic (pod 2,5 um), produkovaných především emisemi dieselových motorů nákladní automobilové dopravy.

Toxické látky

„Tyto částice se mohou stát nosičem buď řady toxických látek, nebo komponent způsobujících alergii a jejich velikost jim dává schopnost dosáhnout až těch nejnižších částí dýchacích cest. Mohou působit na náš organismus tím intenzivněji, čím blíže jsou vzdáleny od silnic, a to především s vysokou hustotou provozu. Jak americké, tak holandské a německé studie prokázaly, že maximálně rizikovou oblastí je vzdálenost do jednoho km od silnice. Ekoaktivisté vystavili na řadu let lidi na Lovosicku a Ústecku intenzivnímu zatížení život ohrožujícími látkami. Vzali si zdraví lidí vědomě jako rukojmí,“ zdůraznil Sušický.

A dodává, že Společnost amerických dětských lékařů proto doporučuje posunout výstavbu nových škol do vzdálenosti minimálně 1,5 km od dopravních tepen a náhradu dieselových pohonů školních autobusů méně škodlivými pohonnými jednotkami.

Z výfuků dieselových motorů je registrováno 188 škodlivin podezřelých nebo známých jako vážný spouštěč nádorových onemocnění, nervových onemocnění, poškození plodu i ovlivnění kvality těhotenství.

Hustý provoz má vliv na nemoci

Německá studie podle Sušického prokázala, že hustota provozu přímo ovlivňuje riziko vzniku celého spektra onemocnění, od postižení horních cest dýchacích, astmatu až po vznik alergických onemocnění, která právě v oblastech s přetíženou kamionovou dopravou na Ústecku výrazně stoupla. Studie upozorňuje na zvýšené riziko srdečně cévních onemocnění, které může být až šestinásobné.

„Obstrukce výstavby dálnice ve Středohoří, iniciovaná organizacemi, které se tváří, že je jejich snahou ochrana životního prostředí, s těžkými zdravotními dopady na populaci je nepochopitelná. Buď vyplývá z neznalosti aktuálního stavu této problematiky anebo z účelového zamlčování,“ zdůraznil Sušický.

Doubrava zdůraznil neřešitelnost situace: „Ekoaktivista Miroslav Patrik uvedl, že byl v roce 2006 nelogicky předčasně otevřel úsek D8 přes Krušné hory a Ředitelství silnic a dálnic tím dostalo občany Lovosic a Ústí do dopravní pasti. Čili ne obstrukce, které nedovolily dostavbu krátkého úseku dálnice, ale silničáři mohou za to, že se oblast kolem silnice I/30 změnila v plynovou komoru. D8, a na ní navazující německá dálnice, měly být prostě celé zavřeny dokud se nedostaví malý úsek na Litoměřicku? To je vrchol cynismu.“

Autor: František Roček

21.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny víkendu. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Jiří Běhounek.
15

Sjezd ČSSD se uskuteční již v únoru, o post šéfa se hlásí Běhounek

AKTUALIZOVÁNO

Bendl ostrouhal. Soud přepočítal hlasy a ve sněmovně jej střídá Kupka

Na pondělní ustavující schůzi půjde za středočeskou ODS čtveřice politiků ve složení Jan Skopeček, Veronika Vrecionová, Vojtěch Munzar – a Martin Kupka. Původně ohlášené ohájení poslaneckého mandátu historicky prvním středočeským hejtmanem a pozdějším ministrem Petrem Bendlem tedy neplatí. 

AKTUALIZOVÁNO

Motorest u dálnice zřejmě vzplanul od komína. Škoda jde do desítek milionů

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mohutný požár se obešel bez zranění – a podařilo se zabránit jeho rozšíření. To jsou zřejmě jediné příznivé zprávy spojené s řáděním plamenů, které v sobotu hodinu a čtvrt před polednem zachvátily restaurační provoz v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi a v Praze, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčoval hustý tým valící se ze střechy budovy postavené ve stylu koliby, jímž probleskovaly plameny. Objekt požár zcela zničil i s veškerým vybavením. Škoda se odhaduje na 30 milionů korun.

Na černý trh v Kábulu se prý dostal alkohol, určený původně evropským diplomatům

V afghánském hlavním městě Kábulu se zřejmě na černém trhu prodává nezákonně alkohol, který do Afghánistánu dovezla diplomatická mise EU. Věcí už se zabývají evropští vyšetřovatelé, uvedl mluvčí AFP.

AKTUALIZOVÁNO

Tomáš Hradílek je v nemocnici. Nelze přihlížet smrti vlastního otce, říká dcera

Bývalý disident a ministr vnitra Tomáš Hradílek ukončil po 17 dnech hladovku, kterou držel kvůli opětovné kandidatuře prezidenta Miloše Zemana. Chtěl, aby Zeman již nekandidoval na Hrad. Hradílek s hladovkou přestal na nátlak rodiny, nyní je v péči lékařů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT