Jde o stejný plakát, který už v Chomutově visí na sloupech, s nápisem „Horní Jiřetín může být jejich politické Waterloo“, který je doplněn hlavami dvou severočeských volebních lídrů – Jiřího Paroubka a Petra Gandaloviče.

Reklama je sporná a konfrontační, říká ředitel DP

Na trolejbusy se však reklama nedostala. „Když nám přišel grafický návrh na velkoplošnou reklamu, vyhodnotili jsme jeho obsah minimálně jako sporný a konfrontační,“ vysvětluje důvody zamítnutí ředitel dopravního podniku Jiří Melničuk.

Podle něho ve firmě platí zásady, že pro konfrontační propagaci místo neposkytuje. „Už jsme to řešili s jinými firmami, není to první a asi ani poslední případ,“ dodává ředitel, který o o zákazu rozhodl.

Je to cenzura, říkají neziskovky

Neziskové organizace to ale považují za cenzuru. „Jiné dopravní podniky v Ústeckém kraji nám to povolily,“ říká Jan Rovenský z Greenpeace. Myslí si, že na potlačení kampaně mají zájem důlní společnosti, ČEZ a obě nejsilnější politické strany.

Dopravní podnik patří chomutovské a jirkovské radnici, jeho ředitel ale jakékoliv vnější tlaky odmítá.

Neziskové organizace tvrdí, že už byly s podnikem předběžně domluveni a nechaly vyrobit reklamní fólie. Patrně se obrátí na soud.

„Zbytečným tiskem nám vznikla škoda, ale peníze jsou vedlejší. Podstatné je, že společnost vlastněná městem svévolně určuje, kdo si smí reklamu umístit a kdo ne. Jednostranná reklama na zboží či služby je zjevně v pořádku, stačí zaplatit. Když se ale lidé ohrožení těžbou uhlí pokusí na svůj problém upozornit veřejnost a zatlačit na politiky, mají smůlu,“ myslí si Ondřej Hogen z občanského sdružení Kořeny z Horního Jiřetína.

Výtiskem fólií vznikla sdružení škoda ve výši osmi tisíc korun.