Vloni hned na startu turistické sezóny se ukázalo, že vzhledem k atypickému řešení nebude snadné získat doklady nutné k tomu, aby mohla výletníky vozit. Měla to být formalita, ale doplnění potřebné administrativy trvalo měsíce.

Další komplikace o objevila těsně před startem letošní sezóny, kdy loď havarovala.

Představení výletní lodě Harta pro 45 pasažérů, 20. května 2019 v Leskovci nad Moravicí.
První velkokapacitní loď na Hartě čeká na povolení k vyplutí

„Koncem března najela elektroloď Harta při přistávacím manévru u mola v Mezině na kládu, která plula pod vodní hladinou. Došlo k vážnému poškození jednoho ze dvou lodních šroubů. Poškozený elektromotor byl vypnut a loď se bezpečně vrátila do domovského přístavu v Leskovci nad Moravicí s pohonem pouze jednoho elektromotoru. Nejednalo se o poruchu, která by měla být odstraněna v rámci záruky, ale o havárii, která spadá do takzvaného pojistného plnění,“ uvedl Josef Havlík, předseda svazku Mikroregionu Slezská Harta, který elektroloď provozuje.

Paddleboard. Ilustrační foto.
Na Slezskou Hartu láká půjčovna paddleboardů. Mezi vodními sporty zažívá boom

Kvůli uzavření hranic nemohl opravu provést polský výrobce. „Výrobce nám zaslal náhradní díl a opravu jsme provedli vlastními silami, podle jeho pokynů,“ konstatoval Josef Havlík. Náklady na opravu uhradila pojišťovna a loď je opět v provozu.

„Nejedná se o žádný mimořádný případ. Je všeobecně známo, že pod hladinou se volně pohybují kusy dřeva, takže občas dojde ke střetu s lodí. Nikdy však nedošlo a nemůže dojít k poškození trupu lodě,“ ujistil předseda Mikroregionu Slezská Harta a dodal: „Na druhé straně je dobré zjistit, že jsme schopni si provést i poměrně obtížné opravy vlastními silami. V současné době je lodní doprava na Slezské Hartě zahájena.“

Šestý ročník závodu dračích lodí na Slezské Hartě.
Dračí lodě na Hartě: Podívaná, která dává lidi dohromady

Elektroloď Harta je bezbariérová a za běžného provozu uveze pětačtyřicet lidí, kola i kočárky. Loď je vybavena dvěma elektromotory, které pohánějí lithiové baterie. Veze také více jak třicet solárních panelů, které pomáhají v jejím provozu šetrném k životnímu prostředí. Je schopná se pohybovat maximální rychlostí 13 kilometrů za hodinu.

Pořízení elektrolodi vyšlo na 14 milionů korun. Ty v rámci podpory turistického ruchu poskytl Moravskoslezský kraj. O loď se stará Mikroregion Slezská Harta. Jde již o druhé plavidlo, které v sezónu brázdí hladinu nádrže Slezská Harta. Už deset let vozí turisty po přehradě také desetimístná loď Santa Maria.