přes tuto skutečnost DSZO neuvažuje o zavedení zdánlivě bezpečnější formy jízdních dokladů, jako jsou čipové karty či SMS jízdenky. Proč? Ani ony nejsou stoprocentně chráněny. DSZO raději ztíží padělatelům práci.

„Po zkušenostech z Prahy budeme muset vzhled jízdenek měnit častěji a více školit revizory,“ naznačil ředitel DSZO Josef Kocháň. Přitom to je zhruba měsíc, kdy jízdenky dostaly nové grafické zpracování a všichni kontroloři DSZO prošli náročným školením.

Kromě teorie v něm byl kladen důraz zejména na praxi. Revizoři tak museli obstát v přímé konfrontaci s nastrčenými volavkami. Podobné obavy jsou však přirozené. Falšují se peníze, smlouvy, stravenky, kupony. Výjimkou nejsou pochopitelně ani jízdenky.

Co na tom, že jejich cena mnohdy nepřesáhne deset korun. Někteří zkrátka chtějí ušetřit za každou cenu. „Lidová tvořivost při dnešní úrovni kopírovacích zařízení je skutečně velká. Také proto jsme nedávno měnili vizuální vzhled lístků. Po čase je to totiž nutné,“ vysvětlil Kocháň.

Zatímco dříve stačily černobílé lístky, dnes nestačí ani sebevíce barevné. Tiskárny jsou dnes totiž dostupné takřka všem. Ochranné prvky jsou tak naprostou nutností.

„Jsou samozřejmostí. Jen díky nim můžeme kontrolovat, zda jízdenky pocházejí od nás, nebo od padělatelů. Ale nemůžeme je pochopitelně prozradit,“ vysvětlil vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek.

Pokuta

Postup revizorů u falešných jízdenek či dokladů je takřka stejný, jako by načapali pasažéra s neplatným lístkem. „Hned na místě musí provinilec zaplatit tisícikorunovou pokutu,“ prozradil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota. Pokud revizor narazí na více falzifikátů, předává se celá věc orgánům činným v trestním řízení.

A které jízdenky jsou dnes falšovány nejčastěji? Jednoznačně prý časové kupóny. „Jsou samozřejmě dražší než lístky. Nacházeli jsme je především u studentů, kteří mnohdy mají v rámci výuky přístup k moderní technice a navíc mají také spoustu času,“ odhalil Kocháň.

Řešením by mohly být čipy či SMS jízdenky. Ani ty však podle DSZO nejsou nedotknutelné. „I když je obtížné je falšovat, tak se objevují zprávy, že se to některým vynalézavcům dokonce podařilo,“ prozradil Kocháň s tím, že tyto informace si šíří dopravní podniky mezi sebou.