Ve středu ráno do lounské formy Legios přijely jednotky z útvaru protikorupční policie a uzavřely závod, podle dostupných informací je zajímá hlavně administrativní budova. „K akci ale nebudeme médiím sdělovat vůbec žádné informace,“ uvedl pouze na dotaz Deníku Roman Skřepek, mluvčí útvaru pro odhalování korupce.

Přinejmenším část zaměstnanců nebyla dnes vůbec vpuštěna do areálu, zůstali doma.

Na případu už delší dobu pracovala expozitura Útvaru pro odhalování korupce Policie ČR v Ústí nad Labem. Kromě zásahu v Legiosu policisté provádějí také domovní prohlídky.

O co může jít?

Proč policie v bývalém Lostru zasahuje, oficiálně nesdělila. Už dříve ale unikly do médií zprávy, že protikorupční útvar prověřuje lounský Lostr z několika důvodů. Jedním z nich je podezření z daňových úniků při obchodování s komponenty pro opravy železničních vagonů a možného následného praní špinavých peněz. Detektivové spolu s pražským vrchním státním zastupitelstvím požádali už na konci loňského roku o spolupráci tuzemské banky.

Podezření z korupce

Protikorupční útvar se také zabývá zakázkami státní společnosti ČD Cargo, která provozuje nákladní přepravu na železnici. Ta v minulých měsících čile obchodovala s lounským Lostrem, pozadí některých obchodů jsou nejasná a vzbuzují podezření z korupce. Například letos den před svým nečekaným odvoláním podepsal exšéf ČD Cargo Josef Bazala velký kontrakt na dodávku nových cisteren od lounského výrobce, společnosti Lostr. Za téměř 203 milionů korun nakoupí dopravce na desetiletý leasing od firmy Finrail, stoprocentně vlastněné opět Lostrem, celkem padesát cisternových vozů. Kritici bývalého vedení ČD Cargo upozornili, že o této zakázce pro Lostr jako vítězi tendru se mluvilo v kuloárech už od začátku soutěže na konci loňského roku. Nedávno navíc obdržela policie další podnět v dopise, jehož autoři vystupují jako zaměstnanci ČD Cargo, aby se mimo jiné zabývala právě zakázkami ČD Cargo pro Lostr a vazbami této firmy na exšéfa Bazalu.

Majitel společnosti je nejasný

Pochybnosti ohledně zakázek pro Lostr, letos v září přejmenovaný na Legios, vyvolává i fakt, že není jasné, komu tato společnost od konce roku 2008 patří. Podle zmíněného dopisu může být jedním z majitelů Bazala. Ten to odmítá. Lostr patřil do října 2008 osmi bývalým manažerům firmy, od nich ho však koupila firma Aliafin. Podle dokumentů založených v obchodním rejstříku patřil Aliafin arkansaskému Aliafinu LLC, jednu akcii z celkem 310 držel podnikatel Milan Matoušek. Ten má zároveň i plnou moc k jednání za Aliafin LLC. Jeho vlastníky jsou dvě anonymní firmy z Belize, založené pár měsíců před koupí Lostru.

LEGIOS, do 1. září 2010 pod názvem Lostr, navazuje na bohatou strojírenskou tradici výroby a opravy železničních vozidel, která v Lounech započala již v roce 1872. Před rokem 1989 nesl závod název Železniční opravny a strojírny. Jméno LOSTR získal až po privatizaci v roce 1992. Nejprve jako zkratku názvu Lounských strojíren s.r.o., ale od roku 2002 již jako plný název nově vzniklé akciové společnosti. V současné době má společnost 900 zaměstnanců a patří mezi největší v regionu.

Zdeněk Plachý, Petr Kinšt