Formule se dočkala několika vylepšení a novinek, kterými se liší od svých předchůdkyň. Tu nejvýznamnější představují elektromotory.

„Je to opravdu velká změna, ze zadokolky se stane čtyřkolka. Už loni jsme udělali první návrhy, provedli testování a letos motory zakomponujeme do předních kol formule. Velkou výhodu by to mohlo mít během zatáčení, kdy budeme schopni přenést výkon na vnější kolo, a tím získáme lepší manévrovatelnost,“ řekl Ladislav Horálek ze strojní fakulty. „I když půjde o hybrid, monopost stále spadá do kategorie formulí na spalovací pohon.“

Podle vedoucího konstrukce Ondřeje Polívky rám letošní formule vycházel z předchozího konceptu. Tvoří ho 123 kusů trubek v celkové délce 37 metrů. „Naším cílem bylo snížení hmotnosti, což se podařilo o tři kilogramy. Rám váží 29 kilogramů a zachovali jsme koncept dělené zadní části rámu,“ sdělil.

Nová studentská formule je lehčí a kratší, disponuje novou geometrií podvozku a konceptem zadního křídla. Tyto úpravy napomohly ke zlepšení výhledu řidiče z kokpitu. Díky konstrukci „subframe“ bude mnohem snazší vyndat v celku motor a provádět případnou údržbu.

close Studentská formule Anežka. info Zdroj: Deník/Jiří Louda zoom_in Studentská formule Anežka

„Pro letošek jsme usilovali o zvýšení stability v zatáčkách a zlepšení odezvy řidiče. Sami jsme si odlili kryty motorů,“ podotkl vedoucí sekce podvozku Patrik Coufal s tím, že pohon na přední nápravu má dopomoci k větší akceleraci.

Z nuly na sto za čtyři vteřiny 

Monopost bude mít výkon téměř 100 koní a při maximálních otáčkách dosáhne rychlosti 130 km/hodinu. Z nuly na sto vystřelí za čtyři vteřiny. Pilot bude mít k dispozici elektropneumatické řazení bez použití spojky a čtyři rychlosti.

„Na závodech jsou tratě tak členité, že se v podstatě ani nedostaneme přes 100 kilometrů v hodině, takže vyšší rychlost ani nepotřebujeme. I tak je to ale pořádná rychlost a řidič bude muset mít přeci jen kuráž. Řidiče proto vybereme během speciálního testování na motokárách i na naší formuli. Na závody budeme potřebovat čtyři řidiče, abychom pokryli všechny dynamické disciplíny,“ přibližuje vedoucí týmu FS TUL Racing Horálek.

FS TUL Racing by se neobešel bez podpory jak univerzity, tak i sponzorů. Cena stavby šesté studentské formule se vyšplhala přes dva miliony korun.

„Zatím jsme na materiál, registraci na závody nebo díly vydali zhruba polovinu rozpočtu. Naši sponzoři jsou veškerým zdrojem podpory pro stavbu formule. Pomáhají nám nejen finančně, ale i věcnými dary nebo službami, především výrobou dílů. TUL nás zase podporuje především poskytováním prostorů, konzultacemi, agendou okolo potřebné administrativy a podobně,“ vysvětlila Vendula Složilová.

Závody studentských formulí mají ve Spojených státech tradici od 80. let, v Evropě studenti závodí se svými vozy od roku 1998. Zvlášť soutěží formule s elektromotorem. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů.

Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade velký důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů.

Podle pravidel musí tým každý rok navrhnout a zkonstruovat novou formuli.