Rok a půl museli řidiči kroužit při cestě po Děčíně obřími objížďkami. Ty budou po tomto víkendu minulostí. Stavba Vilsnické spojky totiž pokročila natolik, že bude možné otevřít podjezd Pětimostí u podmokelské pošty.
První auta vjedou na Vilsnickou spojku v sobotu 26. května. Následně bude plně otevřený podjezd Pětimostí, kterým se doposud jezdí pouze směrem od Podmokel k Tescu.
„Doprava se bude pomalu vracet do původního stavu v Tržní, Jungmannově a Teplické ulici. Kompletně zprovozněn bude také kruhový objezd u Mototechny,“ řekla děčínská primátorka Marie Blažková.

Pozor si tak budou muset dávat především řidiči, kteří jsou zvyklí jezdit po městě po paměti. Například po nedávném otevření opravovaného mostku přes Jílovský potok na Pivovarské ulici došlo k několika lehkým nehodám. Po otevření totiž došlo ke změně přednosti v jízdě na křižovatce s Teplickou ulicí.
Změny se dotknou také Ústecké ulice. „Ta bude od Tesca po Kovošrot slepá. Směrem na Ústí nad Labem pojedou tedy řidiči z nového kruhového objezdu u Lidlu po silnici Vilsnické spojky vedle železniční trati. Uzavřen zůstane také sjezd z Nového mostu k Tescu,“ uvedla mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.
Přestože se doprava začne vracet k normálu, spojka ještě stále celá hotová nebude.
Otevřená bude od víkendu totiž jen silnice vedoucí mezi továrnami a železniční tratí. „Navazující okružní křižovatka a estakáda, která se napojuje na stávající most přes Labe, budou dokončeny v červenci letošního roku,“ uvedl PR manager stavební firmy Silnice Group Petr Dušek.
Objížďky začaly loni v lednu po uzavření podjezdu u podmokelské pošty. Tehdy stavba Vilsnické spojky zasáhla i do silnice vedoucí Pětimostím. Původně měla být celá spojka hotová již před měsícem.
„Jsem moc rád, že navzdory komplikované přeložce inženýrských sítí se nám podařilo část stavby dokončit ještě před létem. Právě v tomto období, kdy lidé ještě neodjeli na dovolenou, bývá provoz na silnicích nejintenzivnější. Proto věřím, že otevření části přeložky už na konci května obyvatelé Děčína ocení a že pro ně bude úlevou,“ řekl vedoucí výroby Silnice Group Ladislav Majer.

Stavaři budou v následujících týdnech pracovat na dokončení mimoúrovňové křižovatky Rozbělesy, estakády a osmiramenné okružní křižovatky s vnějším průměrem 72 metrů. Dohromady vybudují přibližně 1 900 metrů nových silnic.
Stavba Vilsnické spojky odstartovala v září 2016, vyjít by měla na téměř 600 milionů korun. Se stavbou se začalo téměř 30 let po vydání územního rozhodnutí. To získala Vilsnická spojka v roce 1989. V té době také už mizely domy z ulice Práce, kde spojka nyní vyrostla. Poslední domy zbořili v této ulici v roce 1993.
Spojka je součástí komplexního řešení dopravy v Děčíně. Její první částí byla před 30 lety stavba Nového mostu, chybí ještě postavit Folknářskou spojku a napojení na dálnici D8.
Investice Ředitelství silnic a dálnic je pro Děčín velice důležitá, protože odvádí tranzitní dopravu z obytné zástavby a optimalizuje dopravní napojení průmyslové zóny. Silnice I/62 je nejvytíženější spojnicí Ústí nad Labem a Děčína. Podle sčítání dopravy z roku 2016 po této silnici podél Labe projede denně přes 10 tisíc aut, z toho téměř čtvrtina těžkých náklaďáků.
Silnice má však i nadregionální význam, protože spojuje Karlovarský, Ústecký a Liberecký kraj. Je také součástí mezinárodního silničního tahu E442 na Slovensko.
Přestože se doprava nyní začne vracet k běžnému režimu, Děčín si na dlouho neoddychne. Hned příští rok by totiž měla začít rekonstrukce kanalizace a vodovodu od viaduktu u Mototechny ke křižovatce s Teplickou ulicí. Po té budou vodaři následně postupovat přibližně jeden kilometr až ke křižovatce s Pivovarskou.
Po dokončení této rekonstrukce bude následovat oprava kanalizace pod silnicí vedoucí podél hlavního vlakového nádraží.
