„Po měsících tvarování, svařování a lakování se přesouvají stovky tun hotových komponent z ocelářské dílny v Horních Počernicích po českých silnicích na Slovensko do Gabčíkova, kde už stojí jeřáby připravené na finální montáž,“ sdělil tiskový mluvčí Skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.
Aby série nadměrných nákladů nezpůsobila přetížení dopravy, stavbaři Metrostavu, který má celou modernizaci na starost, rozdělili trasy do několika variant a termínů. Přes Vysočinu projel nadměrný náklad ve středu. „Trasa nazvaná D1 vedla přes Kolín, Havlíčkův Brod, Jihlavu a Brno,“ upřesnil Kostiha.
Dvaačtyřicet tun
Obří vrata váží 1 200 tun a jsou široké šestatřicet metrů. „Po D1 jsme vezli jeden z nejlehčích dílů vyrobených vrat, i tak však váží úctyhodných 28 a půl tuny. Celková hmotnost soupravy má 42 tun. Díl má délku 18 metrů, šířku 3 metry a výšku 4,2 metru,“ přiblížil vedoucí projektu Radek Liška.
„Jen pro srovnání: nejtěžší díl nových vrat váží 107 tun. Pro přepravu tak těžkých břemen jsme museli využít speciální podvalníky a při nakládce a vykládce jedny z největších jeřábů,“ vyzdvihl Liška.
Vodní dílo Gabčíkovo se nachází mezi Bratislavou a státní hranicí Slovenska s Maďarskem. Aktuálně prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. „Její podstatou je výměna veškerých ocelových konstrukcí na obou plavebních komorách. Cílem akce je zvýšení bezpečnosti a intenzity lodní dopravy,“ dodal Kostiha.