Funkce "generální stop" se v Česku zatím používala jen na tratích s analogovým systémem. V případě nenadálých překážek, jako je třeba spadlý strom v kolejišti, umožňovala výpravčímu nebo dispečerovi zastavit všechny vlaky v dosahu základnové radiostanice. Díky tomu se v minulosti podařilo zachránit mnoho lidských životů a zabránit obrovským materiálním škodám. Proto SŽDC hledala způsob, jak tuto funkci zapojit také do novějšího digitálního radiového systému GSM-R.

Čtěte také: Za smrt pacienta a falšování padly podmínky

"Základ systému GSM-R umí pouze nouzové hlasové volání, nic víc," řekl systémový specialista SŽDC Ondřej Borovský. Komunikační systém GSM-R je přenosovým základem pro evropský systém řízení železnic ETCS, který má předávat informace a pokyny strojvedoucímu a v případě potřeby převzít kontrolu nad vlakem. Jeho zavádění je ale v počátcích. Překlenout dobu do jeho úplného zavedení by měla právě speciální funkce "GSM-R stop". Podle výkonného ředitele zhotovitelské společnosti TTC Marconi Richarda Hartmanna bylo nutné ve velmi krátké době integrovat množství nesourodých technologií na trase od dispečerského terminálu až po brzdy vlaku.

Podle dřívějšího vyjádření SŽDC způsobují zaostávání ETCS za GSM-R technologické důvody. Zatímco GSM-R je autonomním systémem, který je nezávislý na okolních systémech a je možné jím vybavit i tratě se starším zabezpečovacím systémem, u ETCS tomu tak není. ETCS je třeba přímo navázat na provozovaná zabezpečovací zařízení. Některé starší typy zabezpečovačů je proto nejdříve nutné vyměnit za modernější.

Čtěte také: Vědci v šoku. Polovina druhů motýlů poletuje u Milovic