O přesunu brněnského hlavního nádraží k řece Svratce se mluví desítky let. Stát ani Brno ale dosud nemají všechny potřebné pozemky. Zbývající část parcel získal nedávno do svého vlastnictví miliardář Daniel Křetínský poté, co firma EP Real Estate patřící do jeho Energetického a průmyslového holdingu koupila společnost Tourbus. Z podnikatele se tak stal důležitý hráč, s nímž musí představitelé města jednat, jinak se mohou s plánem na nové nádraží přinejhorším i rozloučit. Jako první na to upozornila MF Dnes.

Miliardářovy pozemky se nachází v blízkosti současného dolního nádraží a Svratky, u Rosické ulice. „Jejich menší část u řeky bude součástí protipovodňových opatření, větší část bude tvořit přednádražní prostor nového nádraží," upřesnila mluvčí kanceláře městského architekta Šárka Reichmannová. Do místa před nádražím mají vést linky městské hromadné dopravy, které lokalitu propojí s historickým centrem města i dalšími oblastmi. Pozemky jsou důležité také pro budoucí rozvoj nové čtvrti Trnitá.

Jaké plány má nový vlastník se získanými parcelami, není v tuto chvíli jasné. „S našimi záměry seznamujeme všechny relevantní instituce. Až poté, co vypořádáme případné připomínky, budeme informovat média," uvedl pouze Daniel Častvaj z Energetického a průmyslového holdingu. V současnosti jsou tam servisní a opravárenské dílny.

Představitelé Brna jednali s předchozím majitelem o pořízení pozemků od roku 2014 neúspěšně. „Současné vedení města vedlo jednání o prodeji předmětných nemovitostí do jeho majetku, ale nebyla dosažena shoda na jejich hodnotě. Loni byly aktualizovány znalecké posudky a zároveň předložena nová nabídka ze strany města na odkup nemovitostí. Protistrana ji nepřijala a sdělila, že došlo ke změně vlastníků společnosti," popsal mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

S novým vlastníkem už se zástupci města ohledně parcel v lednu sešli. „Na základě výsledků jednání budeme zvažovat možnosti odkupu nemovitostí," řekl Poňuchálek. Víc záležitost odmítl komentovat. Není proto jasné, co Brno plánuje za pozemky nabídnout. V úvahu nicméně připadají třeba sousední volné městské parcely, které se nachází mezi Rosickou a Opuštěnou ulicí.

Dlouhodobá jednání 

Většina pozemků v lokalitě pro budoucí hlavní nádraží je ve vlastnictví Českých drah. S nimi vedou železničáři o převodu parcel dlouhodobá jednání, která se týkají nejen Brna, ale i dalších míst po celé republice. „Pokud by v potřebném čase nedošlo k dokončení převodu pozemků jako celku, předpokládáme, že bude možná dohoda s Českými drahami v brněnské lokalitě," poznamenal mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Výstavba nového nádraží je součástí modernizace celého železničního uzlu Brno. Pro ni momentálně železničáři zpracovávají záměr projektu, který definuje časový postup dílčích staveb či etap. „Až po jeho schválení můžeme zahájit systematický výkup pozemků. V současné době předpokládáme, že přestavba uzlu Brno jako celku začne v roce 2028," sdělil Gavenda. Nové nádraží má být hotové mezi lety 2032 až 2035.

Mnohem dřív přijdou na řadu protipovodňová opatření u Svratky, bez nichž nemůže nové nádraží vyrůst a pro které je část pozemků Křetínského firmy rovněž důležitá. Připravovaný projekt totiž počítá s tím, že tam vznikne ochrana pro velké vodě. Aktuálně je ve fázi přípravy projektové dokumentace pro společné řízení. „Zahájení výstavby opatření po získání stavebního povolení předpokládáme v roce 2023," informovala Reichmannová.