V oblasti Vinohrad trpí hlukem téměř 12 tisíc lidí, na Žižkově zhruba deset a půl tisíce, na Novém Městě přes osm tisíc, v Holešovicích zhruba 7400, v Nuslích asi 6700 a na Smíchově necelých šest a půl tisíc obyvatel. Akční plán by měl právě těmto takzvaným „hotspotům“ pomoci.

Podle webu iRozhlas.cz jsou stěžejními kroky v odhlučnění Prahy dostavba Pražského okruhu a zakrytí Spořilovské ulice na Praze 4, které bude kromě hluku místní chránit před zplodinami z automobilové dopravy.

„Je nesmírně důležité, že před těmito často nežádoucími sekundárními aspekty přepravy po městě nezavíráme oči a akčním plánem budeme situaci na problematických místech řešit,“ uvedl v tiskové zprávě magistrátu primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). 

„Naším cílem je udělat Prahu co nejpříjemnějším místem pro život. Dlouhodobý nadměrný hluk má negativní dopady na zdraví obyvatel, proto se jej snažíme omezovat. Jsem rád, že nám občané mohou posílat své náměty na místa, na která se musíme zaměřit,“ řekl primátorův náměstek pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (STAN).

Dokončený Pražský okruh i zastřešení Spořilovské

Přílohou dokumentu je mimo jiné i plán protihlukových opatření, které město už uskutečnilo nebo je v dalších letech plánuje. Zdaleka nejdražší na seznamu plánovaných investic je dobudování vnějšího okruhu mezi Běchovicemi a D1 za zhruba 15 miliard korun, kde je investorem stát.

Zakrytí Spořilovské ulic, která bez dokončeného dálničního okruhu tento úsek nyní nahrazuje, bude financovat Praha sama. Podle „protihlukovému“ plánu by mělo vyjít na necelé čtyři miliardy. Kromě těchto dvou klíčových staveb seznam opatření obsahuje spoustu projektů protihlukových stěn, výměn povrchu silnic či rekonstrukcí tramvajových tratí.

„V minulosti Praha snižovala kvůli hluku rychlost například na magistrále nebo na Spořilovské. Vyměněny byly povrchy vozovek a podél obou komunikací vznikly v uplynulých letech protihlukové stěny. V ulici V Holešovičkách zase město zaplatilo výměnu oken domů a rovněž vyměnilo povrch vozovky, dlouhodobě se diskutuje o možnosti jejího zahloubení,“ píše s odkazem na agenturu ČTK web Českého rozhlasu.