Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Instruktor autoškoly má nervy jak ze železa

Žatec /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Fotoreportér Deníku usedl za volant speciálně upraveného výcvikového vozidla žatecké autoškoly a vydal se na kondiční jízdu.

17.4.2011
SDÍLEJ:

S instruktorem autoškoly Adamem Janoušem jsem usedl do automobilu a vydal se na kondiční jízdu. Přitom jsem zapomínal na blinkry, problémy měl s držením rukou na volantu a nedal přednost jednomu z vozidel. Foto: DENÍK/Hynek Dlouhý

Instruktor autoškoly denně nese na trh svou vlastní kůži. Usedá do auta s řidičským nováčkem a vyráží do ulic.

Jedním z nejmladších instruktorů v republice je Adam Janouš ze Žatce, který již více než rok vyučuje budoucí motoristy. S průkazem žadatele o řidičské oprávnění jsem usedl do služebního vozu žatecké Autoškoly Janouš a vydal se s instruktorem Adamem na, řekněme, kondiční jízdu městem.

„Srovnej si zrcátka a volant drž oběma rukama. Pomalu se rozjeď,“ velí instruktor Adam. Zkouším jet tak, jako bych byl za volantem poprvé. Nejde to.

„Rychlosti tam zbytečně kopeš. Chce to jemněji. S citem. Řazení by mělo být pozvolné,“ říká Adam. Sleduji ručičku tachoměru. Ne a ne se zbavit zlozvyku dlouhodobého motoristy. Co chvilku se pouštím pravou rukou volantu. Nejsem zvyklý držet volant oběma rukama.

„Teď jsi měl dát blinkr vlevo. To zaparkované vozidlo už byla překážka v silničním provozu,“ napomíná mě instruktor. Další pokárání následovalo vzápětí. Přes retardér jedu rychlostí více než 35 kilometrů v hodině. Vozidlo nepříjemně nadskočilo. „Chyba. Měl jsi jet trochu pomaleji. Navíc nejvyšší dovolená rychlost je tu jen 30 kilometrů za hodinu,“ říká instruktor.

Adam podupává nohou na pedály

Projíždím ulicemi Žatce. „Vem to k Tescu. A dávej pozor na přednosti zprava,“ říká instruktor. Snažím se dodržovat rychlost. Jet méně než padesátkou je úmorné. Co chvilku Adam instinktivně podupává nohou na pedály. Instruktoři autoškol používají k výuce totiž speciálně upravená auta, která jsou vybavena pedály i u spolujezdce. Tak, aby v případě nutnosti mohl instruktor zasáhnout do řízení.

O tom jsem se mohl přesvědčit vzápětí. Podle Adama jsem nedal přednost blížícímu se osobnímu automobilu. Instruktor proto dupl na brzdu. „Chcíplo mi to?“ nechápu. „Ne. Zabrzdil jsem záměrně! Nedal jsi totiž přednost,“ vysvětluje Adam. V takových případech studentům zasáhnu do řízení. Musím mít oči na stopkách,“ vysvětluje Adam Janouš. Ví o čem mluví. Před pár dny vjel jeho mladý student do protisměru. Spletl si odbočku. Naštěstí se vše obešlo bez kolize.

„Někdy tu zažívám opravdu horké chvilky. Čas od času mi trochu tečou nervy, ale na své studenty nekřičím, naopak snažím se mluvit pomalu a potichu, abych budoucí řidiče zbytečně nestresoval. Zachovat chladnou hlavu i v případě, že vysvětlujete studentům i desetkrát jednu věc,“ říká Adam. Mezi nejčastější prohřešky studentů za volantem autoškoly je špatné ovládání vozidla. Hlavně špatná práce se spojkou, nedání přednosti v jízdě a špatný odhad ve vzdálenosti protijedoucích aut. Instruktor má se mnou velkou trpělivost. Blížíme se ke kruhovému objezdu v ulici Komenského alej.

Snažím se dodržovat pravidla

„Druhý výjezd a pak pořád rovně,“ říká Adam. Naviguje mě trasou. Snažím se dodržovat pravidla. Obě ruce mám na volantu.

„Proč při každém příjezdu ke křižovatce dáš neutrál a po celou dobu stojíš na spojce?“ nechápe mé řidičské nešvary Adam. Nedokážu odpovědět. Dělám to už léta a automaticky. Můj další nešvar je občasné „zapomínání“ na blinkry. „Jsi vyježděný řidič. Pokud bych měl shrnout kondiční jízdu, nedopustil jsi se žádného velkého závažného prohřešku, přesto bys neměl zapomínat na dodržování všech pravidel bezpečné jízdy,“ doporučuje mi Adam.

Plavu i při zkoušce v motorové části vozu. Při pohledu pod kapotu zjišťuji, že si pletu nádržku chladící kapaliny s brzdovou.

K volantu pouštím opravdového uchazeče o řidičák, Ondřeje Jahelku. Je to jeho poslední zkušební jízda před závěrečným testem a „ostrou“ jízdou. Jede opatrně. Přitom je znát, že auto má ve svých rukou.

Bravurně zvládá na úzké silnici míjení s autobusem, stejně jako průjezd ostrou zatáčkou na sídlišti. Bude dobrým řidičem.

Autor: Jan Vraný

17.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obžalovaný Jaroslav Pulpán z Děčína se zpovídá u ústeckého soudu. Je obviněný, že sexuálně obtěžoval nezletilé dívky a poté je vydíral přes internet.
17

Sexuálnímu predátorovi hrozí až 12 let vězení, přes internet zneužil 162 dívek

Pavel Růžička
11

Růžička z ANO se cítí nevinen. Požádá sněmovnu, aby ho vydala

AKTUALIZOVÁNO

V pražských Kunraticích se srazil autobus MHD s kamionem. Devět zraněných

Autobus pražské městské hromadné dopravy se v Kunraticích v ulici K Šeberáku srazil s nákladním automobilem. Při nehodě bylo zraněno asi devět lidí, z toho tři těžce. Mezi těžce zraněnými je i řidič autobusu linky 197. Ve čtvrtek o případu informovali pražští hasiči a záchranáři na sociálních sítích.  Kunratická spojka je uzavřená, doprava je vedena po objízdné trase. 

Chtěl sex i lesbické scény, ozvala se Salma Hayek, další oběť Weinsteina

/ANKETA, VIDEO/ Obětí chtíče hollywoodského producenta Harvyho Weinsteina je i herecká star Salma Hayek, která si vytrpěla své během natáčení snímku Frida z roku 2002. Nabízel mi společné sprchování, orální sex a nutil mě k natáčení lesbických scén, uvedla slavná herečka reportérům listu New York Times. 

Prezidentští kandidáti dostanou v pátek čísla. Mohou je využít v kampaních

/ANKETA/ Kandidátům na prezidenta budou v pátek přidělena pořadová volební čísla, jimiž budou označeny hlasovací lístky. Adepti na funkci hlavy státu je také budou moci využít ve volební kampani. Čísla vylosuje Státní volební komise, oznámila dnes mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá.

Ostravská jatka získají kabát polského architekta

Nikoliv bílá kostka, ale jen věžička. Po neúspěšných jednáních s pražským architektem Petrem Hájkem se Ostrava dohodla s architektem Robertem Konieczným z polských Katovic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT