„Bohužel, tu zásadní otázku, na kolik jsou jejich výtvory chutné, neumíme zodpovědět,“ popisuje Darina Sochová. Ta má v klimkovickém středisku porubské školy na starosti cukráře, pekaře i (handicapované) studenty se speciálními vzdělávacími potřebami připravujících se pro potravinářskou výrobu.

Učitelé praktického výcviku jsou tak kvůli koronaviru a souvisejícím opatřením odkázáni – stejně jako diváci gastronomických pořadů – na vizuální prezentace. Od žáků dostávají fotografie či videa jejich činností. Doplněné ovšem o nezbytné údaje týkající se normování porcí pokrmů a technologických postupů.

Jestli studentům v kuchyni někdo pomáhá, kontrolovat nedokážou. „Ale například jedna dívka má maminku, o které víme, že by sama punčový řez nebo laskonky nesvedla. Máme tedy jistotu, že se její dcera u nás něčemu naučila,“ líčí Sochová. Naopak, pomoc rodiny je nutná, když úkoly dělají handicapovaní!

„Ve škole ochutnáváme, což teď u distančního studia není možné. Hodnotíme vzhled pokrmů – a ty vypadají chutně,“ pokračuje Ilona Hlaváčová vyučující kuchaře. Zvlášť si dávají záležet ti, kterým se blíží ročníkové nebo závěrečné zkoušky (spojené s odevzdáním a obhájením samostatných odborných prací).

„Květákový mozeček, holandský řízek, koprová omáčka, krokety z kuřecího masa. Plus polévky, takové klasické: Vývary, čočkovka…“ komentuje Hlaváčová zadávané menu. Výběr je široký, aby i v této době mohli mít studenti dostatek potřebných surovin. Horší je ale u některých dostupnost komunikační techniky.

„Pochopitelně nechci odevzdat postup přípravy chleba s máslem a šunkou. Nutná je tepelná úprava,“ upozorňuje Lucie Tomášková s tím, že úkoly přizpůsobuje i možnostem žáků. V jejím případě jsou to zejména ti z oborů stravovacích a ubytovacích služeb. Chystají třeba segedínský guláš či bramborové placky.

Učitelé odborného výcviku všeobecně pochvalují aktivitu při plnění domácích úkolů, nicméně jsou tady i od kontroly, upozorňování na chyby. „Málo vystylované zákusky, jde vidět, že si s tím nevyhrála. Jiná zase pocukrovala linecké koláčky včetně marmelády, správně se cukrují jen vršky,“ popisují některé nedostatky.

Studenti ze SŠ prof. Z. Matějčka se nyní každopádně chlubí nejen jídly pro rodinu. Jedna z cukrářek, Nikola, posílá fotografii z výroby desítek věnečků, že by na zakázku? Sabina v posledním ročníku trénuje pilně na zkoušky a překvapuje vyučující dortem s názvem Fantom Opery s divadelní maskou, růží, notami…