Měl za úkol vyprostit z koryta řeky Olšavy domíchávač, jenž se tam o den dřív převrátil na bok i s nákladem šesti kubíků betonu.

Z Brna do Komenského města dorazil obří autojeřáb krátce po 15. hodině, doprovázený dvěma kamiony s přívěsy naloženými desítkami tun doplňující autojeřábové zátěže.

Čtyřhodinové operaci přihlížela zhruba stovka lidí ze břehu řeky i z železničního mostu sloužícího k dopravě materiálu do Slováckých strojíren, u něhož k havárii došlo.

„Tak to je obr jeřáb. Jak ten, při své dvacetimetrové délce zvládl průjezd z Brna přes Chřiby, to nechápu,“ poznamenal na místě František Tureček, jenž se na výjimečnou akci přijel podívat až z Popovic.

Než začaly samotné vyprošťovací práce, bylo třeba makadamem zpevnit jediný dostupný prostor, kde obří stroj mohl zaparkovat. To místo bylo nad břehem řeky na opačné straně, než kde se nacházel z části ponořený havarovaný domíchávač.

Zdroj: Deník / Pavel Bohun

U vyprošťování nechyběli profesionální hasiči. Dva z nich oblečení v neoprenech museli z vody zajistit některé části na převráceném autě, aby se při zvedání neuvolnily.

Krátce po 18. hodině nad havarovaný vůz dosáhlo obří hydraulické rameno autojeřábu s hákem na kterém visely čtyři řetězy.

Speciální tým spolu s hasiči je upevnil ke konstrukci domíchávače a autojeřáb poté začal zvedat břemeno i s betonem, vše o váze více než 30 tun.

Vyprošťovací manévry

Domíchávač visící na čtyřech řetězech vzhůru koly, zvedl autojeřáb do několikametrové výšky a doslova jako pírko jej pomaloučku přenášel přes Olšavu až na opačný břeh, kde ho vzhůru koly položil na zem.

S krátkými přestávkami to netrvalo déle než půl hodiny. V dalších dnech tak havarovaný náklaďák s betonem čeká odsun a následná likvidace.

Autojeřáb Terex Demag AC 700 

Díky přídavnému ramenu WIPP a příhradovým prodloužením dosáhne až do výšky 149,5m. S použitím Superliftu (SSL) můžete využít výhod bezkonkurenčního dosahu tohoto jeřábu. Velkým plusem je krátká doba montáže samotného autojeřábu oproti pásovým či příhradovým jeřábům. Je osazen motorem DaimlerChrysler.

Nosnost 700 t
Hlavní délka ramene 60 m
Základní prodloužení 96 m
Maximální délka ramene s prodlouženími a WIPP 55,5 + 4 + 90 = 149,5 m
Protizátěž 160 t
Celková délka 20,66 m
Výkon motoru 480 kW