„Opravdu to není žádná kopie, ale originál, který jsem si pořídil už před lety, postupně ho opravil a oživil,“ vysvětluje Jaroslav Prášek, který v Kynicích provozuje autoservis. A co je ještě zajímavější, muž se před dvěma lety rozhodl, že se jeho auto na trasu Le Mans Classic zase vrátí.

Švagři z Blanenska na tahu! S padesát let starým veteránem projeli Balkán
VIDEO: Švagři na tahu. Nadšenci projeli s desítky let starým veteránem Balkán

Ovšem nejslavnější vytrvalostní závod, který se ve Francii koná od roku 1923, má přísné podmínky. „Závod není pro amatéry. Musíte mít závodnickou licenci. Rovněž auto, se kterým startujete, potřebuje mít historii. To znamená, že už někdy muselo v Le Mans jezdit,“ popisuje.

V roce 1949 se tento automobil zapsal do dějin, když v prvním poválečném čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans zvítězil ve své kategorii a celkově skončil po přepočtu kubatur druhý.

Další podmínkou je technický stav stroje. Závod předepisuje pro auto speciální pneumatiky originál z Velké Británie, kdy jedna stojí asi deset tisíc. „I za tak přísných podmínek je na startovní čáře tlačenice. Účastní se tisícovka posádek, v naší kategorii jich bylo 250,“ vzpomíná Prášek.

Na otázku, jak závod ve Francii dopadl, odpovídá s úsměvem: „Dojeli jsme v pořádku. Konkurence byla velká, už proto, že v závodním poli třídy dva s vozidly z let 1949 až 1956 je řada bývalých pilotů formule 1, kteří soupeřům nic nedarují.“

Michal „Mikeš“ Doležal cestoval po Německu s legendárním wartburgem.
Nadšenec z Adamova cestoval po Německu s wartburgem. V Berlíně vzbudil nadšení

Rodina Práškových vůni benzinu propadla. Dcera Jaroslava Práška se proháněla ve formuli do té doby, než si pořídila rodinu, jeho synovec Michalholduje motocyklovým závodům.