„Výstavba Kompetenčního centra Dětenice je významný projekt, který mnohem více prováže akademickou sféru s průmyslem a umožní studentům rychlejší a hlubší a hlubší osvojení nových technologií. Jedná se unikátní počin, který nemá v Evropě obdoby,“ konstatuje generální ředitel společnosti AŽD Zdeněk Chrdle, která je dodavatelem technologických celků v oboru zabezpečovacích, sdělovacích, řídicích a komunikačních technologií dopravní infrastruktury.

Vzdělávací a výzkumné centrum v Dětenicích je společným dílem firmy AŽD a Fakulty dopravní ČVUT v Praze. Zázemí s výukovým sálem pro zhruba 25 studentů vzniklo za 12 měsíců a mělo by pomoci nalákat studenty, o které se železniční průmysl přetahuje s řadou jiných oborů. Orientovat se bude zejména na inovační projekty.

„Témata týkající se železnice nevyřeší žádná instituce sama, musíme společně budovat kompetence, abychom byli konkurenceschopní nejen v Čechách, ale v celé Evropě. Zároveň se dlouhodobě potýkáme s tím, že studenti nechtějí studovat technické disciplíny. Věřím, že když uvidí výsledky inovací jako je právě autonomní vlak, propojení s drony a další moderní věci, tak je to naláká ke studiu,“ doufá děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze Ondřej Přibyl.

Podobně hovoří i ministr dopravy Martin Kupka, podle kterého jde o příležitost, jak studenty zapojit přímo do rozvoje a testování moderních technologií v reálném provozu: „To je pro českou železnici předpoklad, že udrží krok se světem a bude dodávat nové patenty a technologie na globální železniční trh.“

Linka s autonomním vlakem

Experimentální trať vlastní od roku 2016 firma AŽD a provoz řídí Správa železnic. Lidé se v současné době svezou krajinou Českého ráje turistickými vlaky pouze v létě. Příští rok se však provoz rozšíří a cestující bude vozit autonomní vlak.

close Vlak bez strojvedoucího sveze cestující na Jičínsku příští rok. S vývojem pomohou studenti info Zdroj: Deník/Stanislav Ďoubal zoom_in

„Od 5. dubna příštího roku chceme zavést další linku mezi Kopidlnem a Bousovem, po které bude jezdit autonomní vlak. Mimo prázdniny o víkendech a o svátcích, o prázdninách denně. Otevřeme se tak turistům,“ potvrzuje Chrdle, podle kterého by vlak mohl již nyní vyjet sám, ale trať ještě není vybavena všemi potřebnými prvky.

Vlak tak nebude jezdit zcela bez dozoru. „Legislativa sice zatím neumožňuje, aby tam vůbec nikdo nebyl, ale náš člověk bude sedět někde vzadu, dohlížet na cestu a zasáhne pouze ve chvíli, kdy by se dělo něco mimořádného. Jinak se vlak bude řídit sám,“ doplňuje šéf společnosti AŽD.

Základem autonomního vlaku je motorový vůz 810.111 naplněný moderními technologiemi. Má název EDITA (Experimentální drážní vozidlo pro inovativní technologie AŽD) a je vybaven automatizačními systémy umožňujícími zvládnout činnosti, které v dnešním provozu vykonává strojvedoucí či další obsluha vlaku. Mezi ně patří vlakový expertní řídicí systém, detektor objektů a překážek či detektory prostředí.

Nastavení systému je takové, aby byl schopen vyřešit všechny možné situace.

Na testování se mohou podílet i studenti

„Je možné mít vzdálený dohled, kdy se dají přes tablet monitorovat funkce vlaku, ale jinak může jet úplně sám. Naši studenti se mohou podílet na testování vlaku. Je tam celá řada dílčích úloh - od zpracování obrazu po vyhledávání volné tratě -, vlak bude osazen řadou technologií, bude potřeba zpracovat spousta dat, je tam telekomunikační a řídící část. S tím vším mohou studenti pracovat. Přestože vlak začne v příštím roce jezdit, stále bude co vylepšovat a práce na tom nikdy neskončí,“ konstatuje Ondřej Přibyl.

close Vlak bez strojvedoucího sveze cestující na Jičínsku příští rok. S vývojem pomohou studenti info Zdroj: Deník/Stanislav Ďoubal zoom_in

Přibyl vyzdvihuje, že kompetenční centrum vzniklo právě v Českém ráji: „Je shoda okolností, že je v takovém krásném místě. Chtěli bychom, aby venkovní technologický park byl zajímavý i pro veřejnost, aby se tady třeba kolemjedoucí cyklisté zastavili.“

Vlak EDITA bude sice za rok touto dobou běžně vozit cestující mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem, avšak zatím bude raritou. Zdeněk Chrdle je ale přesvědčen, doba, kdy se začnou na české železnici objevovat další mašiny bez lidské obsluhy, není daleko.

„Myslím si, že autonomní vlaky vyjedou nejprve na regionálních tratích, kde jsou ekonomické problémy. Regionální dráha je také jednodušší než hlavní tratě, lépe se osadí potřebnými prvky a je na nich samozřejmě menší provoz. Abychom se ekonomicky vyrovnali autobusům, nemůžeme tam mít obsluhu, která je nejdražší. Předpokládám, že se Správa železnic na regionálních tratích domluví s dopravci, kteří si autonomní vlaky objednají. My začneme za necelý rok a myslím si, že další budou brzy následovat. Mohlo by to být právě v Královéhradeckém kraji,“ uzavírá.