Kolonami je zasažena zejména dálnice D8. „Na dálnici D8 byla v úterý dvacetikilometrová fronta,“ potvrzuje Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců. Kolona v úterý 14. i ve středu 15. dubna začínala už u sjezdu v Trmicích, na 68. kilometru. Popojíždí se až do 83 kilometru ve směru na Drážďany. Podle informací policie kolona dosahovala ve středu dopoledne délky 17 kilometrů.

S komplikacemi se potýkají především řidiči kamionů, které čeká náročná kontrola. „Popojíždím tu od včerejška od desíti hodin, blížím se díky bohu na konec. Policie by měla uzavřít sjezd z Chlumce jelikož to většina objíždí a mi na dálnici tu stojíme pak dva dny,“ postěžoval si na sociálních sítích řidič Miroslav Komár.

Podle mluvčí krajské policie Jany Slámové se kolony zatím obešly bez nehod. "Dopravní nehody hlášené nejsou, zdržení je způsobené změnou režimu na hranicích, policie provádí kontroly podle nových postupů," potvrzuje mluvčí.

Policie v úterý vydala doporučení, aby nákladní vozy zvolily jinou trasu. „Žádáme řidiče zejména nákladních vozidel, aby s ohledem na aktuální dopravní situaci na dálnici D8 využili hraniční přechody Rumburk a Hora Sv. Šebestiána,“ vyzvala řidiče na Twitteru policie.

Nápor na Chomutovsku

I hraniční přechod na Chomutovsku ale čelí od úterý náporu řidičů, kolona se protáhla na pět kilometrů. Ve středu navíc dopravu v horách komplikovala sněhová nadílka. „Stojím v koloně dvě hodiny a mám to ještě pět kilometrů do hranic,“ upozorňuje skrze sociální sítě řidič kamionu Petr Vondráček. Středeční průjezd z Chomutova ke kontrole se mu od osmé hodiny ranní protáhl do odpoledne.

Řidiči osobních vozidel jsou před hranicemi sváděni do svého pruhu. Od řady řidičů kamionů na ně míří kritika. „My jsme první linie, my vezeme jídlo. A stojíme v koloně, člověk nemá ani šanci si dojít na záchod. Nechápu, proč je tu tolik osobáků a nevěřím, že jsou to všichni pendleři co jedou za prací,“ rozčiluje se řidič Michal Ličko.

Kromě nárůstu počtu aut komplikují dopravu především bezpečnostní opatření. Původní očekávání dopravců i Evropské komise, která vydala k přeshraniční nákladní dopravě doporučení, byla jiná. "Průjezd hraničními přechody by včetně všech kontrol a zdravotních prohlídek pracovníků v dopravě neměl na vnitřní pozemní hranici přesáhnout patnáct minut," poznamenává Martin Felix.

Kolony před Rozvadovem dosahují 15 kilometrů

Před hraničním přechodem Rozvadov na Tachovsku na dálnici D5 jsou dnes na výjezdu z Česka do Německa kolony nákladních vozidel slouhé deset až 15 kilometrů. ČTK to řekla mluvčí policie Plzeňského kraje Martina Korandová. Kolony kamionů se tam na základě kontrol zavedených jako opatření proti šíření koronaviru tvořily i v úterý. Na dalším velkém silničním hraničním přechodu ve Folmavě na Domažlicku i na dalších dvou menších je provoz plynulý.

Podle informací ČTK jsou fronty z ČR tak dlouhé kvůli tomu, že všichni dopravci po Velikonocích vyrážejí do zahraničí. Naopak na příjezdu do Česka jsou dnes kolony menší, jen pár kilometrů. V pátek a v sobotu by to mělo být zase obráceně. "Policie (na české straně) kontroluje a zapisuje všechny vozidla tam i zpět," uvedla mluvčí.

Regionální hraniční přechod Lísková na Domažlicku, který je z rozhodnutí vlády uzavřený, hlídá policie a voják. Podle fotoreportéra ČTK, který byl na místě, přes přechod nikoho nepouštějí a posílají řidiče na Folmavu, která je od Lískové 15 kilometrů. Přes hranici mohou projet jen němečtí farmáři, kteří mají v na české straně pronajatá nebo svá pole. Obě čerpací stanice v Lískové, kam jezdili Němci pro levnější benzin jsou uzavřené, stejně jako krámy v objektu bývalé celnice.

Řidiči čekají i na hranicích v Pomezí nad Ohří

Na hraničním přechodu do Německa v Pomezí nad Ohří se znovu tvoří od rána kolony. Přísnější kontroly na hranicích způsobují zdržení asi 2,5 hodiny, uvádí server dopavniinfo.cz. Fronty jsou ale podle policie menší než v úterý, kdy nová opatření začala platit, řekla dnes ČTK krajská policejní mluvčí Kateřina Krejčí.

"Fronty na přechodu v Pomezí nad Ohří jsou z české strany asi jeden kilometr, z německé strany do Čech pak asi tři kilometry," popsala aktuální situaci Krejčí. Na hraničním přechodu ve Vojtanově, který je určen jen pro pendlery, se kolony netvoří.

Policie od úterka kontroluje při výjezdu i návratu všechny osoby, což odbavení aut zpomaluje. Kromě řidičů nákladní dopravy mohou přes hranice stále i pendleři, kteří podle nových pravidel mohou zůstat v Německu dva týdny a po návratu musí na stejnou dobu do karantény. Navíc k nim přibyli i další lidé, kteří mohou nově v nezbytných a jasně odůvodněných případech vycestovat, například z pracovních důvodů nebo za rodinou.

Dopravci žádají zrušení kontrol

Kamionoví dopravci žádají vládu o okamžité zastavení hraničních kontrol při cestách na západ. U hranic se od úterý tvoří několikakilometrové kolony, podle dopravců je způsobují plošné kontroly délky pobytu řidičů v zahraničí. Dopravci tak nestíhají rozvoz svých zakázek, což prohlubuje jejich současné ztráty. V dnešní tiskové zprávě to uvedlo sdružení dopravců Česmad Bohemia. Cizinecká policie k tomu uvedla, že musí kontrolovat podmínky pro překračování českých hranic u stanovených výjimek. Změnit to může pouze vláda. Kamionoví dopravci se teď potýkají až s polovičním úbytkem zakázek. Na D8 před hranicí s Německem se druhým dnem tvoří dlouhá kolona. Ta je i v Rozvadově na D5 ve směru z ČR do SRN.

Dopravcům vadí především nový režim hraničních kontrol, který má zajistit evidenci pohybu osob a prověřovat, zda nepřekračují 14 dní pobytu v zahraničí. V případě že ano, musí řidiči následně do karantény. Podle sdružení však tyto plošné kontroly ohrožují bezpečnost provozu a zvyšují zdravotní rizika řidičů. Dopravci navíc nestíhají své zakázky a inkasují pokuty a ztráty.

"Plošná evidence všech řidičů je absolutně nezvládnutá, a pokud má sloužit jen ke zjištění, zda řidič nebyl v zahraničí více než 14 dní, pak i nesmyslná. Absolutní většina z nich se totiž vrací během pár dnů domů. Žádáme vládu o okamžité zastavení kontrol a hledání jiného řešení," uvedl dnes odpoledne prezident sdružení Josef Melzer. Podle něj se situace od úterý vůbec nezlepšila, a jediným řešením je tak zastavení kontrol.

Sdružení zároveň ocenilo, že v předchozích týdnech byla v Evropě zavedena opatření, které urychlila přechod hranic. Podle doporučení Evropské komise by neměl trvat déle než 15 minut. Současná opatření u českých hranic však trvají podle dopravců mnohem déle.

V úterý se na některých hraničních přechodech tvořily několikakilometrové kolony. Například na dálnici D8, kde je omezen provoz v dálničních tunelech, se tvořila až 20kilometrová fronta. Fronty se tvoří na dálnici i dnes, dopoledne dosahovala podle policie 17 kilometrů.

Kamionoví dopravci v minulých týdnech zaznamenali až poloviční úbytek zakázek, problémy způsobuje především zastavení výroby v tuzemských automobilkách. Některé firmy podle sdružení proto řeší existenční potíže. Vláda zatím rozhodla o odkladu úhrad silniční daně a také mýtného.

Dotazník pro řidiče
Každý řidič, který stráví mimo Českou republiku více než čtrnáct dní, musí na dva týdny do karantény. Policisté si proto o každém řidiči vedou záznam, který zadávají do centrálního systému. V rámci celoevropských opatření byl jako standard přijat i český dotazník pro řidiče, který má režim na hranicích zjednodušit a urychlit.