Pracovníkům firmy Metrostav Infrastructure se podařilo práce dokončit o třináct dní dříve.
Příští rok je v plánu udělat ještě novou protikorozní ochranu nosné konstrukce mostu ve směru na Brno. Protože pracovat se bude výhradně pod mostem, stavba se obejde bez zásadních dopravních omezení.
Most Vysočina u Velkého Meziříčí tvoří jednu z technicky nejpozoruhodnějších součástí dálnice D1. S výškou přes sedmasedmdesát metrů je nejvyšším a s délkou 426 metrů druhým nejdelším mostem v modernizovaném úseku mezi Prahou a Brnem. Nosná konstrukce trámového mostu o čtyřech polích se skládá z ocelového komorového nosníku s mostovkou vážící téměř šest tisíc tun. Jde o ojedinělé řešení na celé dálnici D1.
Oprava D1 skončí příští rok
Oprava dálnice D1 skončí v říjnu příštího roku. Přes nadcházející zimu budou řidiči opět jezdit bez omezení, práce se přeruší, začnou opět na jaře. Poslední letošní úsek by měl být hotový na začátku prosince.
V současnosti se podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla pracuje ještě na čtyřech úsecích, na většině by měly práce skončit v listopadu. Výjimkou je úsek modernizace číslo 11 mezi 81. a 90. kilometrem u Humpolce.
Kvůli problematickému mostu tam skončí práce do 6. prosince. "Před zimou by veškeré práce měly být dokončeny, nehrozí tedy řidičům v průběhu zimy jakékoliv dopravní omezení, pouze místy bude lokálně omezena rychlost," řekl Mátl.
V únoru 2021 se začne dálnice opravovat na dalších místech, během jara budou přibývat další úseky, celkem budou stavbaři dlouhodobě opravovat čtyři úseky, pátý bude zavřený jen krátce kvůli výměně středových svodidel.
"Rok 2020 byl nesmírně náročným, řekl bych až kritickým. Covidu navzdory jsme uhráli všechno to, co jsme potřebovali v roce 2020 zvládnout," řekl také ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Stavbaři podle něj nemají zpoždění.
Situaci podle ministra pomohl i fakt, že kvůli koronaviru je oproti normálu snížený provoz. Oproti původním plánům se podle ministra podařilo proinvestovat o 40 miliard korun víc, místo původních 83 miliard se letos do oprav vloží 120 až 124 miliard korun. "I díky tomu jsme mohli na příští rok udělat rekordní rozpočet 128 miliard," řekl ministr. Stát byl během pandemie podle Havlíčka shovívavější vůči dodržování termínů, firmy ale bylo potřeba motivovat finančně, za práci se tak zaplatilo víc.
"Harmonogram, jak jsme ho nastavili, pokračuje. Ke zpožděním prakticky nedošlo," řekl Mátl. Plánované opravy v příštím roce může podle něj ohrozit pouze případné zhoršování epidemické situace, stavařsky prý firmy nemá co překvapit.