Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Křečci za to nemůžou. Proč pořád není u Přerova dálnice?

Nemůžou za to křečci polní ani obyvatelé Dluhonic, kteří se zdráhají prodat parcely. Za to, že se na úseku dálnice D1 z Říkovic do Přerova ještě nekoplo, může dvacet let totálního přehlížení Přerova státem.

9.10.2017
SDÍLEJ:

DENÍK BUS - lídři stran u rozestavěného kousku dálnice v Předmostí. Zleva Aleš Jakubec (TOP09), Radim Sršeň (STAN), Marian Jurečka (KDU-ČSL), Josef Nekl (KSČM), Roman Váňa (CSSD), Lubomír Hartmann (Realisté), Michal Zácha (ODS), Ladislav Okleštěk (ANO)Foto: Deník / Kopáč Jiří

Stavba „zapomenutého“ úseku D1 na Přerovsku se stala hlavním tématem debaty kandidátů do Poslanecké sněmovny za Olomoucký kraj, které minulé pondělí přivezl do Přerova Deník-bus.

Politici měli na trase štěstí - nenarazili totiž na žádnou větší zácpu. Kdyby přijeli o týden později, kdy se v centru začnou spravovat hned dvě okružní křižovatky, byla by jejich cesta mnohem napínavější.

I tak je ale pro přespolní Přerov velká exotika. Úzký Mádrův podjezd, kterým se bojíte projet, rozestavěná D1 končící v poli u Říkovic, kamióny, valící se centrem města.

Debatu politiků „vykopáváme“ otázkou, která se nabízí. „Je normální, že se staví dvacet let?,“ ptá se Martin Nevyjel, ředitel divize společnosti Vltava Labe Media, vydavatele Deníku.

Chybí zákon o liniových stavbách

Dnes navíc reálně hrozí, že se dálnice zpozdí o několik dalších let.

Stavbu totiž blokují ekologičtí aktivisté Děti Země, kterým vadí výjimka Krajského úřadu v Olomouci ze zákazu zvláště chráněných druhů živočichů.

Během týdne sice přišla optimistická zpráva o tom, že ministerstvo životního prostředí odvolání aktivistů zamítlo, ale ani tak není vyhráno.

Politici napříč spektrem se shodli na tom, že je dopravní situace Přerova neúnosná a včera bylo pozdě ji řešit.

Jednota panuje i v otázce chybějícího zákona o liniových stavbách, a v tom, že se dokončení D1 nemůže stát rukojmím samozvaných ochránců přírody.

Další věc, která by pomohla: méně arogance a úřednické rutiny a více komunikace s obyčejnými lidmi.

„Co se děje kolem dostavby D1, mi připadá neuvěřitelné. Jsem jednoznačně pro, aby se D1 stala prioritou programového prohlášení pro novou vládu tak, aby se tato páteční komunikace propojila,“ říká rázně jednička krajské kandidátky ODS Michal Zácha, který pochází z Přerova.

Nejvíce ohrožený druh v Přerově? Člověk

Poslanec a dvojka na kandidátce KSČM Josef Nekl upozornil, že stát zaspal už v roce 1989.

„Tehdy se měl stavět čtyřproudý obchvat Přerova a vyčleněno na to bylo 350 milionů. Představitelé Občanské fóra ale řekli, že je to komunistický vynález. Dnes se to staví prakticky po stejné trase a nebude to stát 350 milionů, ale miliardy,“ doplnil jednu zajímavost.

Za příčinu debaklu stavby dálnice kolem Přerova považuje i fakt, že se v čele rezortu dopravy střídali ministři jako „svatí na orloji“.

A jak vnímá obavy ochránců přírody o ohrožené druhy živočichů? „V Přerově je nejvíce ohroženým druhem člověk. Kraj je zasažen látkami, které vyvolávají nemoci srdce a plic, ale i rakovinu. Důvodem je doprava,“ dodal.

Chybí i tepna přes centrum

Lídr ANO a hejtman Ladislav Okleštěk rozděluje ekology na dvě skupiny - ty, kteří bojují za životní prostředí, a ty, kteří ho považují za důležitější, než lidský život.

Prioritou je, jak dodal, prosazení zákona o liniových stavbách. Dálnice ale podle něj není všelék.

„Přerov potřebuje udělat také průpich a průtah. Odklonit tranzitní dopravu je sice fajn, ale tepna přes centrum zde chybí,“ poznamenal.

Za noční můru považuje přerovskou dopravu Roman Váňa z ČSSD.

„Jakmile se ale objeví náznak omezit ekologické aktivisty, tak nastane problém. U liniových staveb to však jinak nepůjde. Návrhy typu zpoplatnění podání tak, aby se nemohly podávat šikanózní návrhy a blokovat stavbu jen ze zlé vůle, jsou dobré a podpoříme je,“ řekl.

Jurečka: Arogantní úředníci věci nepomáhají

Lidovecký lídr a ministr zemědělství Marian Jurečka je přesvědčen, že kde je vůle, tam je i cesta. Důležitá je podle něj komunikace.

„Občas to arogantní a úřednické chování nepřispívá k urychlení staveb. Vyplatila se nám jedna věc - pokud s těmi lidmi sedíme od začátku přípravy, nenarazili jsme u stavebního řízení na konflikt,“ shrnul.

Česku prý chybí institut vyvlastnění podle německého modelu. „U nás se může vyvlastnit už dnes, ale chybí to klíčové - když není dohoda o ceně, aby neblokovala stavbu, ať věc dořeší soud,“ zmínil.
Na přílišnou horlivost ekologických aktivistů upozornil i Aleš Jakubec z TOP 09.

„Není to jen otázka Přerova, dlouho se řeší i obchvat Olomouce. Přijde mi, že se stal sport z toho, kdo je schopen zablokovat jakou akci. Měl by být přijat zákon o liniových stavbách podle německého modelu. Proč vymýšlet něco, co už jinde funguje,“ soudí.

Zadek na Moravě, hlava v Praze

Se zajímavým receptem přišel Lubomír Hartmann (Realisté).

„Navrhoval bych, aby minimálně tři ministři bydleli v Přerově. Spousta lidí se totiž domnívá, že naše republika končí v Hradci Králové. Všichni poslanci by se měli dát dohromady, aby měli zadek na Moravě a hlavu v Praze,“ snažil se odlehčit debatu.

Koncepce, vize státu, ale i zdravý selský rozum chybějí krajskému lídrovi STAN Radimu Sršňovi.

„Chybí odvaha úředníků říci: tady jsou zájmy lidí důležitější než zájmy ohrožených druhů. Kdybychom takto fungovali na vesnici, tak nepostavíme ani šopu. Rozdíl je v tom, že když přijdeme do hospody, slízneme to přímo, a ne jednou za čtyři roky při volbách,“ vyjádřil svůj názor.

Obavy ze zhoršení dopravní situace vyjádřil v diskusi přerovský radní Pavel Košutek (ANO). „Úsek Lipník - Přerov nám nepomůže a přivede sem ještě větší kolony aut, které budou mít přes naše město nejkratší cestu,“ upozornil.

Děti Země jsou jen procento zdržení

Dětí Země se v debatě zastal politolog Pavel Šaradín, který řekl, že se stavba vleče už dvacet let bez ohledu na ekologické aktivisty.

„Nejsem spokojený s označením ekoterorismus. Děti Země jsou jen jedno procento neúspěchu. Je to selhání politiků, ale i veřejné správy. Měli bychom se ptát, proč politikům nezáleží na občanech Olomouckého kraje,“ položil otázku.

Lídři se během debaty o dopravě dotkli také tématu nedostatku peněz na opravy silnic druhé a třetí třídy.

Na posílení finančních prostředků ve Státním fondu dopravní infrastruktury se shodli napříč politickým spektrem.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

9.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Práce v celé ČR, Místo na zaučení, Způsob prvního kontaktu zájemce o volné pracovní místo se zaměstnavatelem - telefonický kontakt nebo e-mailem:, - Reindl Pavel, tel.: 604 296 700, e-mail: pavel.reindl@seznam.cz. Pracoviště: Arep servis s.r.o. - pracoviště netolice, Na Horánku, č.p. 699, 384 11 Netolice. Informace: Pavel Reindl, +420 604 296 700. Gastronomie - Kuchař - kuchařka 30 000 Kč Kuchaře/ku s praxí přijmeme pro naší provozovnu v Malešicích, jedná se o závodní stravování. Pracovní doba po-pá, 6.00-15.00hod. Platové podmínky 27.000 Kč až 30.000 Kč/měs. čistého. Požadujeme praxi, spolehlivost, samostatnost a bezúhonnost. Volejte, prosím, pouze v pracovní dobu 6.00-15.00 hodin na uvedený tel: Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 12 300 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedníci, stavební práce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12300 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Náplň práce: stavební práce v rámci celúé ČR, Osobní návštěva možná v sídle firmy každou středu od 12 do 13 hod. , telefonicky se hlásit v době od 8-16 hod.. Pracoviště: Gamdakstav s.r.o., Lazy I, č.p. 4285, 760 01 Zlín 1. Informace: Gamdak stav s.r.o., +420 604 216 802. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 18 000 Kč Zámečníci strojů ZÁMEČNÍCI, PRACOVNÍCI VÝROBY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Kontakt: předem telefonicky či e-mailem: michaela.krejcova@lindner-group.com domluvit schůzku, Pracovní doba: , 1. směna od 5.30-13.45 , 2.směna od 14.00-22.25 , , Zaměstnanecké výhody: Stravenky, příspěvek na dovolenou a Vánoce.. Pracoviště: Lindner türen - fassaden s r.o. - 001, Karlovarská, č.p. 1415, 363 01 Ostrov nad Ohří. Informace: Michaela Krejčová, +420 353 105 043.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranáři vynášejí oběti převrácení trajektu na Viktoriině jezeře.
AKTUALIZOVÁNO

V Tanzanii se převrhl trajekt. Zemřelo nejméně 40 lidí

Vteřiny dne 20. září 2018

Posílení Frontexu, falšování voleb v Rusku a zvrat v mýtném systému: Vteřiny dne

Tajemství ukryté v jezeře Íznik: Vědci našli místo, kde se konal Nikajský koncil

Vědci objevili v tureckém jezeře pozůstatky starobylé baziliky, o níž se domnívají, že byla dějištěm prvního ekumenického shromáždění biskupů křesťanské církve. Takzvaný nikajský koncil se uskutečnil v roce 325 ve stejnojmenném městě, dnes známém jako turecký Íznik. Jeho výsledkem bylo uznání teze, že Ježíš je roven Bohu, na které staví křesťanství dodnes.  

Francouzský soud poslal Le Penovou k psychiatrovi. Politička zuří

Předsedkyně francouzské krajně pravicové strany Národní sdružení Marine Le Penová se musí podrobit vyšetření na psychiatrii. Soud tak rozhodl kvůli fotografiím zachycující popravy Islámského státu, které politička zveřejnila na svém twitterovém účtu před třemi lety. O požadavku soudu informovala sama Le Penová, která se mu rezolutně odmítá podřídit.

Přijměme syrské děti. Za přijetí sirotků demonstrovalo v Praze asi 300 lidí

Asi tři stovky lidí se dnes odpoledne v Praze sešly na shromáždění za přijímání uprchlíků. Chtěli zejména podpořit přijetí 50 syrských sirotků, které odmítá premiér Andrej Babiš (ANO). Protest se symbolicky konal před budovou Hlavního nádraží, odkud v roce 1939 odjížděly z nacisty okupovaného Československa židovské děti ve vlacích vypravených Nicholasem Wintonem.

Teplotní rekordy dnes padly na dvaadvaceti místech. Čekají se i v pátek

Na 22 místech v Česku, ze zhruba 150 stanic měřících alespoň 30 let, padly teplotní rekordy pro dnešní den. Nejtepleji 31,3 stupně Celsia bylo v Řeži u Prahy, tato stanice ale měří jen sedm let. Nové dlouhodobé rekordy přepisovaly tabulky zejména v Polabí a dolním Poohří. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT