Velké výročí se blíží, takže v říjnu na Den železnice musí zrestaurovaná lokomotiva zářit novotou. Převoz do lakovny nabídl mimořádnou příležitost zase jednou vidět parní lokomotivu na kolejích.

Půlstoletí pouze stála na podstavci jako nepojízdný exponát, nebo se svezla po silnici na náklaďáku. V úterý zase jela po vlastních kolech, byť jen v roli taženého kolejového vozidla za dieselovým lokotraktorem.

Neobvyklé upozornění se nechtěně podařilo umístit stavbařům ve Cvrčovicích v ulici u splavu. Místo stavby varuje před svatbou.
Nebezpečná svatba? Neobvyklá značka na Brněnsku baví kolemjdoucí

Město Krnov vyčlenilo na zrestaurování lokomotivy 429 tisíc korun. Další finance si vyžádá zvelebení podstavce, na kterém parní lokomotiva trůnila až do roku 2014, kdy došlo k nepříjemnému souběhu událostí.

V Krnově začaly řádit organizované skupiny zlodějů šrotu. Úplně rozebrali bývalou slévárnu pár kroků od nádraží, takže bylo otázkou času, kdy se pustí také do cenné parní lokomotivy. Bezprizorní lokomotiva chátrala, zatímco České dráhy a město Krnov se dohadovaly, kdo je majitelem a kdo nese zodpovědnost za její neutěšený stav. Přímo v lokomotivě se zabydleli bezdomovci. Její okolí se změnilo ve skládku.

Fanoušci železniční historie se na to už nemohli dál dívat. V roce 2014 sejmuli lokomotivu z podstavce a odvezli ji z Krnova do bezpečného depa Klubu historie kolejové dopravy v Kněževsi na Rakovnicku. Tento zákrok lze stejně snadno interpretovat jako záchranu nebo jako krádež lokomotivy s nedořešenými vlastnickými vztahy.

Pilotka Zara Rutherfordová usilující o světový rekord přistála na letišti Benešov.
Nejmladší žena, jež obletí svět. Pilotka usilující o rekord přistála v Benešově

„Lokomotiva nikdy nebyla majetkem Českých drah. Byla majetkem Chemických závodů Ostrava, které už dávno zanikly. Byla vyřazena z provozu v době socialismu, kdy všechno patřilo všem. Nejspíš proto se doklady o předávání a převzetí lokomotivy nikdo nezdržoval. Po mnoha letech se kvůli tomu odehrál spor o vlastnictví,“ vysvětlil Igor Kozelek z krnovské radnice, který v archivech vypátral dokumenty potvrzující vlastnictví města.

Slavnostní odhalení 

Před padesáti lety krnovské železniční opravny daly vyřazené lokomotivě nový nátěr, aby 13. října 1972 mohla být ze velkých fanfár slavnostně odhalena na podstavci. Nyní jí dá nový nátěr Lakovna Zega, aby na výročí 150 let trati a 50 let převzetí lokomotivy v Krnově vypadala jako nová.

 Ještě za tmy vyrážejí řidiči s prvními autobusy brněnského dopravního podniku z vozovny v brněnské Slatině. Zaplněné parkoviště se postupně vyprazdňuje.
VIDEO: První vyrážejí ještě za tmy. V Brně denně vypraví až 260 autobusů

Na Den železničářů v říjnu 1972 davy Krnovanů sledovaly, jak budoucí ministr dopravy Vladimír Blažek předává předsedovi MNV Krnov Františku Ivánkovi opravdickou parní lokomotivu. Právě končila éra parních lokomotiv. Do módy přišlo vyřazené lokomotivy vystavit jako muzejní exponát na podstavci u nádraží.

Proto byli Krnované tak šťastní, že také oni konečně získali lokomotivu jako dekoraci nádraží. „U příležitosti dne železničářů 1972 proběhl také návštěvní den v železničních opravnách. Dodnes si vybavuji, jak nás pozvali do střediska plného velkých parních lokomotiv a jak nás vozili na točně. Ta unikátní točna je dodnes provozuschopná a věřím, že se nebude v dohledné době likvidovat," řekl Igor Kozelek, který na historických fotografiích u nárazníku lokomotivy drží čestnou stráž jako jedenáctiletý pionýr.

Cukrovarenský bufan

Tento typ silné, ale pomalé lokomotivy vyráběla ČKD pro speciální účely. Nikdy nevozila cestující, protože svými vlastnostmi byla předurčena pro práci ve fabrikách. Řadila vagony na železničních vlečkách a tahala je na krátké vzdálenosti. Byla nepostradatelným pomocníkem hlavně v cukrovarech.

Projít zhruba kilometr a půl od hospody U Bačů k bývalé restauraci U Siberie ve Frenštátě pod Radhoštěm je hodně nebezpečné. O nutnosti chodníku v místě se hovoří již 33 let.
Bude, nebo nebude? Na stavbu chodník ve Frenštátu se místní ptají už devět let

Železničáři podle typového označení 1435BS200 začali této lokomotivě říkat Béeska. Parním lokomotivám, kterých je výfuk dýmu provázený výrazným zvukovým efektem, se obecně říká bufan. Krnovští železničáři lokomotivě na podstavci říkali „cukrovarenský bufan“.

Její renovace začne otryskáním, které odstraní rez a zbytky nátěru. Vyspraví se všechny díry a provedou konzervační nástřiky. Cílem je, aby mašinka vypadala na pohled jako nová, ale na trať už se nikdy nevrátí. Bude uvedena do stavu výstavního exponátu, ale už nebude provozuschopná. Koleje z podstavce, na kterých původně stála, byly převezeny do muzea, protože pamatují rok 1872, kdy železnice Krnov Olomouc vznikla. Okolí podstavce terénní úpravy změní na důstojné místo.