Osmdesát metrů dlouhý kolos kotví v Litoměřicích u Tyršova mostu a na první pohled se vymyká drtivé většině jiných tuzemských výletních lodí patřících pod českou vlajku. Florentina má navíc jeden velký bonus, je rovnou lodí hotelovou. Jako jediná v republice. 92 lůžek v 49 kajutách tak nabízí možnost vzácného zážitku, o který je především v letních měsících velký zájem.

Výletní loď Máj je na břehu Máchova jezera. Důvodem je oprava poškozeného lodního šroubu
Máj je na suchu. Největší loď Máchova jezera čeká oprava poškozeného šroubu

„Výhoda Florentiny je v její jedinečnosti. Na jednom místě máte na vodě místo na přespání, restauraci s vyhlášenou kuchyní i prostory jak pro menší oslavy či firemní večírky, tak pro koncerty a svatby pro několik stovek účastníků,“ popisuje hlavní výhody Florentiny její kapitán Ladislav Novotný. Na lodi pracuje od roku 2008, od roku 2016 je jejím kapitánem.

Co vše se na lodi během roku děje? Oblíbený je zejména Dvořákův festival, na který míří tisíce lidí, žádané jsou cykloplavby i plavby Českým středohořím, loď pořádá adventní plavby, týdenní plavby a prim hrají i plavby pro cizince, zejména pro Švýcary. Pro ně je Praha i prostředí Brány Čech nevšedním zážitkem. Proběhl zde také známý pořad Sedm pádů Honzy Dědka.

Loď Florentina pluje nejen Českým středohořímLoď Florentina před Dolními Zálezly na ÚsteckuZdroj: Deník/Jan Pechánek

„Na oblíbených akcích se tu otočí i čtyři a půl tisíce lidí za týden. Ceny jsou přizpůsobené pro český trh, proto sem může zavítat opravdu každý. Třeba jen na oběd,“ pokračuje Ladislav Novotný. Za polévku na lodi zaplatíte 69 korun, hlavní chod pak vyjde od 200 do 300 korun. Na ceník jednotlivých plaveb se můžete podívat zde.

Z Prahy do Litoměřic

Florentina ještě donedávna kotvila v Praze, z ekonomických důvodů se ale přesunula do Litoměřic, nájemné v podobě více než 3,5 milionu korun ročně bylo pro majitele příliš. Město Litoměřice si loď považuje, už tak hezkému městu zvyšuje prestiž.

Dle majitelů lodi, kterými jsou švýcarská rodina Kaufmann, je tento druh podnikání velmi nevyzpytatelný a přináší nespočet specifik. Loď strádala během koronavirové epidemie, majitele nenechává klidnými ani válečný konflikt na Ukrajině, Florentina je totiž závislá na naftě. Na druhou stranu má i vlastní čističku odpadních vod, životní prostředí zatěžuje minimálně.

Loď Povodí Labe Střekov pravidelně přeměřuje celou splavnou část Labe
Přepište učebnice. Nejnižší místo Česka je o několik metrů níž, zjistili experti

Loď se nyní chystá na závěr roku, konkrétně na firemní vánoční večírky, adventní plavby a Silvestra. Pak ji čeká pravidelná údržba a příprava na jaro.

Právě na údržbu je vyhrazený prostor po vánočních svátcích.

„Zapotřebí jsou během roku samozřejmě i malé údržby, kdybychom je nedělali, velká nám zabere dvojnásobek času. Je to pestré zaměstnání, z pohledu strojníka je práce na lodi asi nejvíc, co může být. Během léta jsou tu trenkové podmínky, teploty se ve strojovně vyšplhají až na padesát stupňů,“ vysvětluje v jejích prostorech strojník Matěj Tichý.

Strojovna lodi Florentina se strojníkem Matějem:

Loď nyní čítá zhruba dvacítku zaměstnanců, kromě strojníků a kapitána jsou tu i manažer, kuchaři, uklízečky, číšníci, recepční a další.

„Přes zimní měsíce máme pod smlouvu jednadvacet zaměstnanců, od března se pak jejich počet logicky zvyšuje, míváme i hodně brigádníků. Dnes je docela obtížné sehnat dobrého člověka na jakoukoliv pozici, proto sázíme na různá doporučení a známosti. Doba je jiná, lidé už dnes zkrátka nejsou tak spolehliví,“ dodává Ladislav Novotný.

Pod českou vlajkou

I přesto Florentina touží po dalším českém dobrodružství, do světa se ze severu Čech nechystá. „Náš cíl pro další roky je udržet Florentinu v Česku a hlavně - pod českou vlajkou. To je priorita,“ uzavírá Novotný povídání o unikátním českém kolosu.