Loď vyplula z Terezína v pondělí 19. srpna. Zprvu plul Šíf bez problémů, motor klapal bez chyb a se spotřebou asi 1,5 litru na hodinu probíhala plavba bez těžkostí. „Nejprve jsme vyrazili do Obříství. Je to pro nás symbolické místo, protože odtud vyplouvali v 19. století parníky do Drážďan. Zde jsme loď otočili a vydali jsme se na plavbu do Německa,“ vypráví stavitel lodi František Šefl.

V pátek 23. srpna loď překonala hranice a se zastávkou na Königsteinu odpoledne přistála v Pirně. Po sobotním volnu se posádky v neděli nalodily a ve formaci s lodí Josefína z Terezína a lodí Miamiti z Českých Budějovic vypluly na zámek Pillnitz. „Šíf sklidil nadšení u pracovníků místního muzea, kteří nás mimo otevírací hodiny pozvali na prohlídku,“ říká Šefl.

Komplikace začaly cestou zpět. Kormidelník otočil loď proti proudu a v motoru zarachotilo. Odešla převodovka a Šíf musel zakotvit. Kvůli další nečekané kolizi musela posádka ve spolupráci s ostatními členy flotily loď vyprošťovat. „Nakonec se to podařilo. Stačilo jen přehodit náhradní motor a vyrazit zpět. Tím to ale neskončilo,“ popisuje trable stavitel lodi.

Náhradní motor sice naskočil, ale vzápětí vypověděl službu. Nezbylo nic jiného než vytáhnout vesla a znovu přirazit ke břehu. Nakonec místní říční záchranná služba loď zapřáhla a odtáhla zpět do Pirny. Zde se oddělila část posádky, která se musela vrátit do Čech, a zůstali z ní jen tři.

„Kapitánka Jitka Sklenaříková z Děčína se synem Martinem odjela do Berouna pro náhradní motor. V pondělí ráno jsme usadili nový motor, ale ten zlobil stejně jako ten předchozí. Začalo tedy telefonování do všech stran. Tekl konektor na benzin,“ pokračuje ve vyprávění Šefl. Odtah lodi zpět do ČR nebyl kvůli nízkému stavu vody možný a nakonec vše vyřešil náhradní konektor, pro který bylo nutné zajet do České Lípy.

Mělčina a pak déšť

Trable tím však stále nekončily, motor nenaskočil ani do třetice. „Volalo se tedy znovu pomocníku Martinovi, ať vezme co ho napadne a znovu přijede. Martin zjistil, že vše dělá tlakovací balonek. Závadu jsme nakonec odstranili a s kanystrem pověšeným na kormidle jsme konečně vypluli. Bůh si však řekl, že ještě není konec, a tak asi po jednom kilometru uprostřed řeky jsme najeli na mělčinu a přeskočil nám lodní šroub,“ líčí Šefl.

Závadu se nakonec podařilo odstranit a loď vyplula. „Bůh se s námi ještě chtěl rozloučit, a tak asi po pěti kilometrech na nás poslal průtrž mračen. Před námi bylo ještě třicet kilometrů a začalo se stmívat. Z PET lahví jsme vyrobili poziční světla a v půl desáté jsme zakotvili v Hřensku,“ zakončuje vyprávění dobrodruh. Do Terezína loď připlula ve středu 28. srpna.

Cílem plavby bylo vyzkoušet v praxi schopnosti repliky historické lodi. Nápad na stavbu člunu se v hlavách dobrodruhů zrodil loni, stavba samotná začala v září 2018. Deset metrů dlouhá a přes dva metry široká loď vznikala pod rukama nadšenců v Terezíně několik měsíců. Celkové náklady se vyšplhaly k 100 tisícům korun, které platili stavitelé ze svého.