Proč právě z tohoto městečka? V Kanderstegu totiž sídlí uznávané muzeum lanovek. A kdysi tam jedna takováto lanovka s technologií švýcarské firmy Von Roll fungovala. „Ale asi před dvaceti lety ji předělali na kabinkovou, což pro Švýcary byla velká rána,“ říká pracovník krupské lanovky Marek Ferenc.

Švýcarští nadšenci do historie lanovek se proto rozhodli, že budou pravidelně jezdit do Krupky a pomáhat s údržbou poslední „žijící legendy“ tohoto typu lanovek na světě. Podobně tomu bylo v dubnu při další pravidelné údržbě.

Skupina Švýcarů zajíždí do Krupky už dlouhých 14 let. „Původně k nám jezdili na dva tři dny. Teď ale zůstávají celý týden. Pracují tu jako brigádníci, lezou po sloupech a pomáhají s údržbou,“ vysvětluje Ferenc.

Víte, že … 

Cestovní průvodce v Krupce už v roce 1890 napsal, že „rozhled z Komáří vížky patří nejen k nejkrásnějším v Krušných horách, ale může se směle tvrdit, že i k nejkrásnějším v celé Evropě“.

A to tato pověstmi opředená hora s věžičkou na vrcholu, kde se dlouhá staletí těžil cín, měří jen 807 metrů.

„Jsou to fajnoví chlapíci a opravdoví nadšenci. Jezdí k nám Hansruedi Kallen, který u nich dlouhé roky tu jejich lanovku ovládal, nebo Karl Werthmüller. Finančně nám každý rok pomáhá Jan Kaufmann, který ale žije v Německu, kde pracuje jako záchranář,“ dodává.

Spolupráce a přátelství jsou natolik pevné, že má krupská lanovka ve švýcarském muzeu dokonce svou expozici. „Máme tam naší sedačku, vlajku a spoustu dalších dílů. Je to taková propagace Krupky,“ zmiňuje Ferenc.

Švýcaři každý rok oslovují firmy ve své domovině a shánějí pro krupskou lanovku sponzory. Vozí finanční i materiální dary, letos například dopravili do Krupky pro práci na lanovce hromadu nového nářadí. „Moc si jejich pomoci vážíme a děkujeme jim,“ říká Adolf Vítů, ředitel společnosti SPORT KRUPKA, která lanovou dráhu v Krupce provozuje.

Cesta lanovkou je zážitkem 

Sednete si do dřevěné sedačky, obsluha zatáhne za lanko a už se jen kocháte. „Mámo, podívej se na ten Jadran, to je krása. Co říkáš, táto? Že to bude žrádlo. Počkej až budeme nahoře, to teprve budou panoramata…“ Repliku scénky ze slavného českého filmu o Homolkových slyší obsluha lanovky v Krupce často.

Lidé s těmito větami nasedají v dolní stanici Bohosudov na dřevěné sedačky upevněné na laně, aby pak v cílové horní stanici na Komáří vížce mohli nahlédnout do dlaně teplické kotliny, v pozadí i kopečků Českého středohoří.

Sedačková lanovka v Krupce funguje už více než 70 let. Cestující potřebují 15,5 minuty k tomu, aby zdolali převýšení 482 metrů. Trať lanové dráhy tvoří 27 podpěr, na kterých je zavěšeno dopravní lano.

V plném provozu je možné na trať umístit 50 dvoumístných sedaček.

close Lanová dráha v Krupce. info Zdroj: Deník/Petr Málek zoom_in Lanová dráha v Krupce

Jde o světovou raritu, nikde jinde totiž už taková nejezdí. Od roku 2014 je lanovka chráněna v rámci památkové zóny Hornická krajina Krupka a od roku 2019 jako objekt v nárazníkové zóně památky světového dědictví.

Nejvýznamnějším oceněním je statut historické a památkové dráhy, který jí byl udělen v roce 2022 drážním úřadem. „Významnost lanovky je zřejmá z hlediska historie. Pro nás je ale důležitá i její současná provozuschopnost a bezpečnost. Za dodržení určité úrovně zachování původní provozní technologie,“ vysvětlil k udělení titulu Petr Davídek z drážního úřadu.

Náhradní díly ze Sněžky 

V Krupce mají výhodu, že pro údržbu lanovky získali jako náhradní díly původní komponenty ze zrušené lanovky na Sněžku, která byla stejného typu. Sklad technických služeb je tak plný.