Zatímco většina páteřní cyklostezky na pravém pražském břehu umožňuje rychlý a bezproblémový přesun, u Vyšehradské skály je tomu naopak. Cyklisté mají u skalního masivu sesednout z kola a tunelem svůj dopravní prostředek pouze vést.

Cesta skrze skálu je totiž úzká. Na silnici se mezi sebou proplétají tramvaje s automobily, na chodníku si zase musejí udělat prostor chodci s cyklisty, což není ideálním řešením. Proto hlavní město plánuje okolo masivu vybudovat novou cestu.

Vyšehradská skála je památkou 

„Dávám přednost lávce na úrovni chodníku, která by se držela materiálu, který je použit na železničním mostě,“ řekl Pražskému deníku náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Této variantě ale podle něj nejsou příliš nakloněni pražští památkáři.

Lávka v úrovni okolních chodníků by se totiž výrazně zapsala do podoby Vyšehradské skály, jež je kulturní památkou. Magistrát se proto podle Dolínka snaží najít s památkáři kompromis. Nabízí se pak ještě jedna varianta, jak vést cestu kolem skály, ze které podle pověsti skočil Horymír na koni Šemíkovi.

Soutěž rozhodne o podobě a ceně 

„Většina odborníků tlačí na pontonovou lávku, která by byla dole na vodě,“ uvedl náměstek primátorky, podle něhož má i tato varianta nedostatky. Cesta na vltavské hladině by totiž nebyla ideální z pohledu cyklistů, kteří jedou z Prahy 4 do centra a naopak. Kdyby chtěli objet skálu, museli by nejspíš sjíždět už u podolského přístavu a z lávky by vyjeli na náplavce u Rašínova nábřeží.

„Preferujeme, aby se na podobu lávky vypsala architektonická soutěž. Právě kvůli rozdílným preferencím zainteresovaných stran a různým konstrukčním variantám. Rovněž by to nastínilo možnosti provozu. Zda by byla lávka pro chodce i cyklisty, nebo třeba jen pro pěší,“ sdělil mluvčí Institutu plánování a rozvoje hlavního města Marek Vácha. Z architektonické soutěže by pak vzešla i částka, na kterou by stavba cesty kolem Vyšehradské skály vyšla. Záleží totiž na zvoleném řešení i na samotném provedení. Bez předchozí studie totiž nelze cenu příliš odhadnout.