„Ta lepší varianta by znamenala demolici lávky do měsíce, ta horší pak do měsíce a půl, případně do dvou měsíců. Samozřejmě pokud vše půjde hladce a neobjeví se nepředvídatelné komplikace,“ řekl starosta Pavel Fojtík.

Podle jeho slov dojde k zadání příslušné dokumentace a vypsání výběrového řízení na dodavatele firmy, která lávku zdemoluje. Otázkou stále zůstává, jakým způsobem se to stane. Zatímco v závěru minulého týdne se nejhlasitěji mluvilo o možném odstřelu lávky, situace je nyní trochu jiná.

„Odstřel by byl jednou z nejkomplikovanějších variant. Ta nejvhodnější se samozřejmě v tuto chvíli hledá. Je možné zvolit způsob rozebrání lávky za pomoci strojů, které rozebírají mosty nad dálnicemi. Postavit pontony, ze kterých by byla lávka rozebrána. Dozvěděli jsme se také o variantě, při níž je možné most strhnout do speciální lodi, aby se trosky nezřítily do vody, ale bylo je možné strhnout na loď. Ale to samozřejmě bude předmětem jednání se specializovanými firmami,“ uvedl starosta.

Podle neoficiálních informací na rychlém postupu k řešení situace kolem lávky v havarijním stavu trvala Státní plavební správa. Její ředitelka Klára Němcová už v pátek při vyhlášení zákazu plavby po Labi pod problematickou lávkou deklarovala, že se jedná na začátku plavební sezóny o velmi nepříjemnou věc. „Labe je zásadní vodní cestou a je to obrovská komplikace. Budeme chtít, aby byla situace co nejrychleji řešena,“ řekla Němcová v pátek Deníku. Podle dostupných informací například v květnu mělo proplout po Labi v Nymburce přibližně 180 lodí všech typů. Včetně nákladních i výletních. Současná uzavírka Labe v Nymburce poznamenala i pravidelné plavby největší hotelové lodi v Česku Florentina, která Nymburkem proplouvala.

Demolice lávky by však neměla být v létě a na začátku podzimu posledním krokem. Radnice finišuje s vypsáním soutěže na návrh nové lávky. Ta by měla pojmout na rozdíl od té stávající i cyklisty. Půjde o technickou stavbu a návrhy očekává radnice přes léto. „Už v září bychom chtěli otevírat obálky s jednotlivými návrhy,“ doplnil starosta. Pochopitelně pak bude záležet na zajištění financování akce, ovšem podle dřívějších deklarací by nová lávka mohla stát v roce 2020.

Připomeňme si vývoj událostí kolem lávky pro pěší z posledních dnů. Ve středu se vedení radnice dozvědělo předběžnou zprávu výsledků diagnózy lávky od odborníků z Kloknerova ústavu. Ta hovořila o nejisté stabilitě a v zásadě nevyloučila její možný pád v podstatě kdykoliv. V reakci na to nechala radnice okamžitě uzavřít prostory pod lávkou včetně části přilehlé cyklostezky, což u části místních i turistů vzbudilo nevoli.

V pátek byla předběžná zpráva potvrzena a v reakci na to ihned Státní plavení správa zakázala průjezd všech typů lodí pod lávkou, čímž se vlastně znemožnil další průjezd po řece směrem na Poděbrady a Kolín. Zároveň však požadovala vzhledem k začátku sezóny co nejrychlejší řešení situace.

V pondělí zasedla Rada města, která připravila dokumentaci a provedla potřebné kroky k tomu, aby byla nalezena firma, která lávku odstraní. Což by se mělo stát v rozmezí jednoho až dvou měsíců.

Posun situace kolem lávky
- rada připravila zadání dokumentace k demolici zavřené lávky přes Labe
- bude se řešit způsob její demolice, odstřel je nepravděpodobný, zřejmě bude rozebrána stroji jako mosty nad dálnicemi
- podle starosty by k demolici mohlo dojít v horizontu jednoho až dvou měsíců, pokud nenastanou komplikace
- dojde k vypsání soutěže na návrh nové lávky. Obálky s návrhy by měly být otevřeny už v září