Legiovlak je ambiciozní projekt Československé obce legionářské, která si předsevzala vytvořit věrnou repliku legionářského vlaku z období let 1918 až 1920, kdy na Transsibiřské magistrále v Rusku probíhaly válečné operace československých legií. Vlak začal před několika lety křižovat celou republiku, navštívil i Slovensko.

Legiovlak se skládá z vozů polní pošty, těplušky, zdravotního, filmového, velitelského, štábního, obrněného, prodejního, krejčovského, kovářského, ubytovacího a dvou plošinových vozů. „Každý návštěvník si tu najde svoje. Dívčí část zaujme sanitní vůz, zatímco mužská obdivuje zbraně,“ sdělil Jiří Veřmiřovský z Československé obce legionářské. Z celé řady zajímavých exponátů vypíchl například soupravu zubařského náčiní či repliku polního děla Putilov.

Půl tunová mašinka a čtvrt tunový kanón se staly nepřehlédnutelným doplňkem na frekventované silnici I/33 protínající Jaroměř.
Unikátní ozdoba „kruháčů“ v Jaroměři: Mašinka slouží i jako směrovka

Zatímco v dopoledních hodinách probíhají školní exkurze, komentované prohlídky pro veřejnost se konají ve všední dny od 14.00, o víkendech pak každou celou hodinu. „Na nezájem si nemůžeme stěžovat. Lidé jednak využívají komentovaných prohlídek a zároveň mohou spatřit na vlastní oči, jak legionáři žili,“ podotkl Veřmiřovský, pro kterého je práce koníčkem.

Jak sám přiznal, spolu s kolegy už za tu dobu detailně znají nádraží napříč republikou. Práce pro ně nekončí s odchodem posledních návštěvníků, vlak musí hlídat i během noci. „V Liberci jsme vystrašili dva sprejery, kteří chtěli posprejovat nádražní zeď. Výjimkou nejsou ani páry, které chtějí vyrazit do historického vlaku na noční romantické dobrodružství,“ podotkl se smíchem Jiří Veřmiřovský.