Za pouhé dva měsíce možná zazní typický klapot remorkéru Beskydy naposledy. A to přesto, že se stále jedná o možnosti podpory ze strany státu.

„V květnu jdu do důchodu a pokud se do té doby s ministerstvem nedomluvím, loď vrátím majiteli. Přežil jsem již čtyři ministry dopravy a za deset let, co Beskydy mám, jsem se s ministerstvem nedohodl,“ říká provozovatel remorkéru Vladimír Weinlich a dodává, že měsíčně je provoz Beskyd ve stotisícové ztrátě.

Silnější loď na Labi nikdo neprovozuje

Ministerstvo dopravy mělo připraveno několik variant, ale jedna z nich již padla. „Koupě remorkéru je mimo možnosti státního rozpočtu. Jeho majitel požadoval v přepočtu deset milionů. Ale jednáme o dalších variantách,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský a dodává, že si je ministerstvo vědomo významu Beskyd pro lodní dopravu. Jako další možné způsoby záchrany unikátní lodě vidí buď dotaci na provoz, nebo placení jednotlivých výjezdů k uvízlým lodím. To je ale pro Vladimíra Weinlicha nepřijatelné. „Přeci nemohu poslat lid domu s tím, že jim zavolám, až zase někde bude havárka,“ nelíbí se možnost placení pouze za zásahy kapitánovi Beskyd.

Beskydy, přes to, že brázdí Labe více než půl století, jsou nepostradatelné nejen při haváriích, ale také při nízkých stavech vody. „Zrovna nedávno jsme táhli soulodí, které mělo skoro čtyři tisíce tun. Kdybychom je neodtáhli, museli by nejméně polovičku nákladu odložit,“ říká Vladimír Weinlich. Beskydy mají totiž díky svému pohonu zadním kolesem oproti vrtulovým lodím výrazně nižší ponor.

O potřebnosti zachování provozu Beskyd je přesvědčeno i Ředitelství vodních cest České republiky. „Silnější loď na Labi nikdo neprovozuje a pokud by přestala jezdit, znamenalo by to značné problémy pro lodní dopravu. A to nejen v běžném provozu, ale i při mimořádných situacích,“ říká mluvčí ŘVC Václav Straka.

ČTĚTE TAKÉ:
Říční legenda vyvěsila černou vlajku