Svému účelu stále slouží 34 přejezdů s mechanickými závorami. Zhruba polovina má obsluhu přímo na místě nebo v blízké stanici. „Pravidelně se obsluhuje 16 přejezdů, 8 z nich je ovládaných na dálku. Zbývajících 18 přejezdů s mechanickými závorami se otevírá na požádání,“ upřesnil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Zdroj: Stanislav Ďoubal

Klasické přejezdy s pravidelnou obsluhou jsou například v Doudlebách nad Orlicí, Převýšově, Novém Bydžově, Smidarech, Kopidlně, Butovsi, Chotěvicích, Pilníkově či v Opočně. Největší zastoupení má trať mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem v úseku od Hostinného do Trutnova. Postupně je však nahradí elektronika. Jsou totiž poruchové, opotřebené a nejdou na ně sehnat náhradní díly. Zároveň stojí mimo systém moderních zabezpečovacích zařízení.

Železničáři, kteří původní zařízení dosud obsluhují, na ně nedají dopustit a většina z nich lituje, že vymění romantický klapot řetězů za počítače.

Železniční přejezd ve Vendryni, hlídaný „chytrým“ kamerovým systémem. květen 2023
Chytrý přejezd ve Vendryni: Pokuty zabraly, jízd na červenou podstatně ubylo

„Je to nádhera, pohádka. To víte, mechanické závory se už jen tak nevidí, všude jsou automaty. Už na to ani nejsou náhradní díly. Když něco potřebujeme, musí nám to udělat nějaký fachman. Třeba takový pastorek (ozubené kolo) se už těžko shání. Sloužím tady už přes třicet a jsem na to pyšný, jsem železniční patriot,“ vyprávěl nedávno reportérovi Deníku Petr Dušek, který pracuje na stanici Doudleby nad Orlicí.

Milan Voborník ze Železniční muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové má s přejezdy, kde se měnila stará technologie za moderní, bohaté zkušenosti. I on připouští, že se s nimi lidé od dráhy loučí s těžkým srdcem. „Byl jsem v komisi, která nově instalovaná zařízení vždy přezkoušela a uvedla v činnost. Když jsem tam přijel, tak zaměstnanci vždy litovali, že opouštějí to stávající. V Kostelci nad Orlicí paní plakala, v Ústí nad Orlicí se s tím také nemohli smířit, všude to bylo podobné,“ vzpomínal.

Vzpomínka na minulost 

Železniční nadšenci v regionu však ani v budoucnu nebudou muset za vzpomínkami pouze do železničních muzeí. „Přejezdy s mechanickými závorami se nikdy nestanou úplnou minulostí. Jako připomínka těchto zařízení bude dále sloužit minimálně železniční přejezd P4505 ve stanici Martinice v Krkonoších,“ ubezpečil Dušan Gavenda a dodal, že zaměstnance obsluhující mechanické přejezdy převede Správa železnic na jiná vhodná pracoviště.

Klasické přejezdy s pravidelnou obsluhou jsou například v Doudlebách nad Orlicí, Novém Bydžově, Kopidlně, Butovsi či v Pilníkově.Klasické přejezdy s pravidelnou obsluhou jsou například v Doudlebách nad Orlicí, Novém Bydžově, Kopidlně, Butovsi či v PilníkověZdroj: Deník/Stanislav Ďoubal

„V tomto roce by měl být v rámci rekonstrukce staničního zabezpečovacího zařízení nahrazen přejezd ve stanici Kopidlno a jeden v úseku Rožďalovice – odbočka Kamensko v souvislosti se zrušením závorářského stanoviště,“ uvedl.

V současné době má státní organizace zpracované podklady pro obnovu železniční stanice Doudleby nad Orlicí. Městečko na Rychnovsku se může chlubit hned dvěma klasickými přejezdy.

Pendolino po nehodě v Bohumíně 28. června 2022.
Nebezpečný trend na železnici se nedaří zastavit. Strojvedoucí volají po změnách

„Stavbu musí nejprve schválit Centrální komise ministerstva dopravy. Předpokládáme, že k tomu dojde do konce letošního roku a poté budeme moct začít s projektováním. Samotná realizace bude záviset na přídělu finančních prostředků, nejdříve by se mohlo začínat v roce 2026,“ upřesnil mluvčí.

Mezi muzejními exponáty 

V Železniční muzejní expozici sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové naposledy skončilo zařízení z přejezdu v Předměřicích nad Labem, před časem i z Kostelce nad Orlicí a v budoucnu zřejmě bude v expozici i to doudlebské.

„Rozhodně má historický a technický význam. Spolupracujeme s Národním technickým muzeem v Praze a budeme se domlouvat, kam ho umístíme,“ doplnil Voborník.