Havířovští už podobných studií pamatují několik. Už při samotné výstavbě města se počítalo s tím, že bude spojeno s Ostravou tratí, po které se budou prohánět rychlotramvaje. Trasa měla vést podél dnešní silniční spojnice. Největší podpora tomuto záměru zaznívala v 80. letech, kdy Ostrava poskytovala práci tisícům Havířovanům. Ranní a odpolední autobusové spoje měly pětiminutové intervaly s cílovými stanicemi ÚAN, Gagarinovo náměstí a Poruba.

Ještě počátkem devadesátých let se plánovalo zavedení trolejbusové dopravy přímo ve městě. Hlavní terminál měl být v prostoru parkoviště dnešního Teska.

Dopravu na linkách MHD dosud obstarávají pouze autobusy, mezi městy se částečně dělí o vlaková spojení. České dráhy se před časem pokusily zvýšit podíl cestujících na trase do Ostravy zavedením zrychleného spoje do samého centra přes Stodolní na Hlavní nádraží.

Projekt lehké kolejové dopravy

V současné době existuje projekt takzvané lehké kolejové dopravy. Ten počítá především s návazností na stávající kolejovou síť využívanou pro osobní a nákladní vlaky, v Ostravě i s tramvajovou sítí. Kraj má zájem propojit železniční dopravou největší sídla na celém území. Po kolejích by mělo být možné cestovat mezi všemi většími městy i letištěm v Mošnově.

S ohledem na množství cestujících si drží prvenství trasa Ostrava – Havířov. Proti napojení a výstavbě nového kolejiště přímo ve městě se nebrání ani vedení havířovského magistrátu.

„Iniciátorem projektu je kraj. Město Havířov jej podporuje. Byli jsme seznámeni s možnými trasami přímo na našem území. Páteřní trasa vede od vlakového nádraží k Merkuru. Tam by byla točna, nebo by se koleje táhly v okruhu pod Bludovický kopec a zpátky po Těšínské a Národní třídě k vlakovému nádraží. Centrem města by koleje vedly buď po středovém pásu, nebo by se jim vyhradil jeden silniční pruh. To v případě, že by se v té době už podařilo na Hlavní třídě omezit automobilovou dopravu. Další možné kolejové trasy mohou vést do zóny, která může vyrůst na území dnešních Skleníků, nebo do lokality Dukly. Tam je nyní kolej vedena pro nákladní dopravu,“ vysvětlil náměstek havířovského primátora Eduard Heczko.

Nutná modernizace kolejí

Autoři studie počítají s tím, že tramvaje nebo vlakotramvaje budou využívat trasy, které dnes už existují. Celé Karvinsko je propojeno kolejemi, které byly nebo dosud stále jsou využívány k propojení místních šachet. Nutná by byla jejich modernizace a elektrifikace.

„Vyřešena je i hlučnost tramvají. Dnešní vozy používají odhlučněná kola a studie prokazují, že kolejová doprava je méně hlučná než automobilová. Zpracovatelé studie mají rovněž propočítáno, kolik cestujících by systém kolejové dopravy využívalo v režimech městské a příměstské přepravy. Na to navazují předpoklady jízdních intervalů i kapacity vozů,“ dodal Heczko s tím, že s lehkou kolejovou dopravou počítá i městská koncepce dopravy.

Otázkou je doba realizace. Prioritou kraje je kolejové spojení Ostravy s letištěm. Na to by mohly navazovat další etapy, včetně té havířovské.

Čtěte také: Města v Česku usilují o vlakotramvaje