Dotační program město otestovalo v letošním roce, příspěvek poskytlo desítkám kupujícím. Cílem je snížení negativních vlivů dopravy na zdraví obyvatel a životní prostředí, zejména nižší emise z dopravy a také méně hluku, byť logicky půjde jen o marginální zlepšení. V případě hybridních vozidel jde o kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru, tedy ekologičtější variantu než u klasických aut.

Žadateli můžou být fyzické a právnické osoby s trvalým pobytem nebo sídlem ve Frýdku-Místku po dobu nejméně jednoho roku před podáním žádosti, musí být prvními majiteli vozidla. Maximální výše dotace byla letos stanovena na deset procent z pořizovací ceny vozu, nejvýše však 75 tisíc korun. V příštím roce to může být až patnáct procent.

„Maximální výše dotace se nemění, ale mění se procentuální účast města,“ podotkl při jednání zastupitelů náměstek primátora Jakub Míček z hnutí ANO. Dotace se nevztahují na elektromobily.

Kritika opozice

Opoziční Piráti na zastupitelstvu neskrývali vůči projektu výhrady. „Pokud je cílem programu ekologizace dopravy, z mého pohledu neplní svou roli. Velmi pochybuji, že někoho příspěvek motivoval k tomu, aby si auto koupil. Všichni podpoření by si auto stejně koupili,“ řekl pirátský zastupitel Jakub Tichý.

Náměstek Míček argumentoval tím, že díky příspěvku se vyrovnal cenový rozdíl při pořízení hybridního a běžného auta. „Došlo k pobídce, aby si koupili hybridní vozidlo místo toho s běžným pohonem,“ konstatoval.

Nabídka hybridů se na tuzemském trhu každým rokem rozšiřuje. Plně hybridní automobil umožňuje jízdu čistě na elektrickou energii nebo může kombinovat spalovací i elektrický motor.