Pražský rozpočet však obří investici sám neutáhne. „Díky schválení zastupitelstvem můžeme vyjednávat s Evropskou investiční bankou a zároveň se státními institucemi o možnosti financování – ať už z národních, či evropských zdrojů,“ řekl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„S bankami už jsme jednali, k jednání o výši úvěru a splatnosti chtějí vidět, že to Praha s metrem D myslí vážně,“ řekl ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Náměstek pro rozpočet Pavel Vyhnánek (Praha sobě) chce způsob financování představit do konce roku. Už dříve uvedl, že hlavní město se může zadlužit pouze do výše dluhového stropu, pro investora stavby, kterým je dopravní podnik, ale omezení neplatí.

Spor o cenu

Částka 52 miliard korun navíc nemusí být konečná. Jedná se pouze o odhad, přesná cena bude známa až po vysoutěžení tendru. Ostatně astronomická cena projektu byla předmětem celé dopolední debaty. Jak uváděli opoziční zastupitelé za ODS a ANO, nevadí jim trasa stavby, podoba a umístění stanic ani způsob provedení, nýbrž nenadálý nárůst odhadované částky.

„Za vlády primátorky Adriany Krnáčové došlo k posunu, za nás začal geologický průzkum. Výstavba osmi stanic a depa se připravila za 39 miliard, a nyní má stát pět stanic bez depa 52 miliard korun?“ podivil se Ondřej Prokop (ANO), místostarosta Prahy 11. „Jsme o deset let dále, ceny stavebních prací jsou dnes úplně jinde,“ oponoval Scheinherr s tím, že ceny jsou srovnatelné jako ve městech západní Evropy.

Opoziční zastupitelka Alexandra Udženija (ODS) připomněla, že současná koalice ovládla magistrát díky kampani o předraženém tunelu Blanka proti tehdy vládnoucí ODS, sama by však mohla později pohořet na předraženém metru.

Do zahájení prací je však ještě daleko. Stavbu blokuje spolek nazvaný Pankrácká společnost, který obvinil magistrát z podjatosti. Jejím jednatelem je zastupitelka Marie Jelínková, zvolená na kandidátce Pirátů v Praze 4. „Žádám pana primátora, aby vyzval paní Jelínkovou, aby svojí námitku stáhla a neblokovala a neprodražovala stavbu,“ apelovala Udženija.

Spor o tendr

Jelínková bude podle zastupitele Jana Hory (Piráti) z klubu v Praze 4 kvůli porušení programu vyloučena. Námitku z podjatosti nyní bude znovu projednávat ministerstvo dopravy.

Vyřešen také není spor s firmou Eurovia, která si stěžuje u Evropské komise na podle ní neférové podmínky veřejné soutěže. Podle Eurovie je zakázka ušitá na míru konkurenci.

O stavební povolení dopravní podnik žádá od loňského ledna a jeho vydání očekává v příštích měsících. Geologický průzkum bude hotov letos v září.