Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MHD zdarma jen vyvoleným, ostatní si musí připlatit

Praha - Daní za to, že budou děti do 15 a senioři nad 65 let jezdit zadarmo, je skokové zdražení jednotlivých jízdenek o šest korun. Na druhou stranu budou mít delší dobu platnosti.

13.5.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Malá revoluce. Ta nastane už prvního července u jízdného městské hromadné dopravy. Někteří budou od toho dne jezdit úplně zadarmo. Jiní si naopak budou muset připlatit.

Město oznámilo změny tarifů a ihned to způsobilo velký poprask. Jedni se samozřejmě radují, druzí neskrývají rozčarování. A jak se budou ceny jízdného měnit?

Děti do 15 let a senioři zdarma

Změn je hodně, ale dvě jsou nejzásadnější. Tou první je, že děti do 15 a senioři nad 65 let budou mít MHD zdarma, tedy pokud si pořídí opencard. Druhou změnou je zdražení jednotlivých jízdenek o šest korun. Nově tedy budou stát 24 a 32 korun.

Faktem je, že ruku v ruce se zdražením se také prodlouží doba jejich platnosti.

„Základní matematikou si lze spočítat, že se vlastně o zdražení vůbec nejedná. Cena je vyšší, ale doba platnosti také,“ zdůraznil první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Nicméně pravdou je, že město, respektive pražský dopravní podnik přijde zhruba o 240 milionů korun tím, že bude zdarma jízdné pro zmíněnou kategorii dětí a seniorů a zdražením jízdenek chce zpět získat asi 200 milionů.

„Je to vlastně snaha o to, aby tíže nákladů, které doplácí hlavní město, byla nižší. Tedy pro cizince a pro ty, kteří nejsou občany Prahy, bude jednotlivé jízdné poměrně vyšší. Na druhou stranu stojíme o to, aby předplatné bylo pro Pražany co nejvýhodnější,“ vysvětlil primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

60 procent dotázaných Pražanů je proti

Změny cen vyvolaly negativní reakce u opozice. Veřejnost je pak rozpolcená. V rychlém průzkumu Pražského deníku se změnami souhlasilo asi 40 procent dotázaných, naopak 60 procent bylo proti. „Přijde mi to nefér a hlavně populistické. Pokud si město myslí, že tím do MHD naláká více lidí, tak je podle mě na omylu. Za chvíli by mohli chtít jezdit zdarma všichni, kteří si nevydělávají,“ řekl jeden z dotázaných Jan Fleišman.

Proti zdražení jízdenek vystoupila například Strana zelených. „Skokové zdražení jízdného o třetinu je zcela nepřijatelné. Podle programového prohlášení Rady města je podpora veřejné dopravy hlavní prioritou, dosavadní politika však potvrzuje, že prioritou stále zůstává automobilismus,“ komentoval změny Ondřej Rut, místopředseda pražských zelených.

A proti je i TOP 09. „Jízdné zdarma pro jednu skupinu obyvatel musí zaplatit skupina jiná. Nemohu se ubránit dojmu, že se jedná pouze o nekoncepční přerozdělování peněz,“ reagoval Tomáš Hudeček, předseda klubu zastupitelé TOP 09.

Náměstek primátora Březina se ale opakovaně upozorňoval, že se o skutečné zdražení nejedná.

Prodloužení časové platnosti

U jednotlivého jízdného dojde k prodloužení časové platnosti z 20 na 30 minut a ze 75 na 90 minut. Cena jízdenek bude 24 a 32 korun místo dosavadních 18 a 26 korun. „Obě jízdenky budou nově plně přestupní a platné na veškeré spoje Pražské integrované dopravy. Lidé tedy budou moci jezdit déle a neomezeně přestupovat. Cena za minutu kratší jízdenky je nižší než dosud, u plnocenné vstupenky zůstává cena stejná a za 90 minut je možné absolvovat i zpáteční cestu,“ řekl Březina.

„Chtěl bych vidět nějakou analýzu, z které usuzujete, že lidé stihnou i zpáteční jízdu. Zajímalo by mě také, nakolik je prodloužení doby platnosti pro cestující atraktivní a zda-li to pro ně bude natolik výhodné, že akceptují zvýšení ceny jízdenky,“ oponoval Hudeček.

Tak jako tak, aby mohly změny začít platit, musí ještě návrh schválit pražští radní. Teprve poté budou moci k 1. červenci vstoupit v platnost.

Je také nutné dodat, že jízdné pro skupinu pod 15 a nad 65 let zdarma úplně zadarmo nebude. Aby mohl cestující jezdit bezplatně, musí si pořídit kartu opencard, za kterou zaplatí jednorázový poplatek 120 korun. To však lze skutečně považovat za pouze symbolickou částku.

Velmi dobrou zprávou pak je, že město přislíbilo, že až do roku 2014 nebude zvyšovat ceny předplatného jízdného (30ti a 90ti denní a roční kupony) pro majitele opencard.

„Dojde také k odstranění většiny výjimek a nelogičností, jakou byla například vyšší cena třídenní jízdenky oproti třem jednodenním jízdenkám. Nově bude čtyřiadvacetihodinová za 110 korun a třídenní za 310 korun,“ doplnil na závěr Karel Březina.

Čtěte také: Budou dražší jízdenky MHD?

Autor: Lukáš Marek

13.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
1 9

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.
1 9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení