Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mnoho drahých otazníků kolem karty Opencard

Praha - Budoucnost karty je v těchto dnech nejasná. Všichni čekají na výsledky auditu. Slibované novinky musejí počkat.

3.9.2009 2
SDÍLEJ:

KOLIK NÁS VLASTNĚ STÁLA? Na projekt opencard vydala metropole - tedy každý Pražan - obrovské peníze. Takže zadarmo opravdu není.Foto: DENíK/Jan Handrejch

Tři funkce a dost. Tak to v současné době vypadá s využitím karty opencard.

Miliarda. Na co?

Projekt už stál zhruba 800 milionů korun, některé odhady hovoří dokonce o miliardě. V současné době ji vlastní asi 360 tisíc lidí. Ti očekávali slibované rozšíření služeb, které se však zatím nekoná. Karta stagnuje a nebýt dopravního podniku, asi by ji dnes měl jen zlomek současných majitelů.

Posun by mohl nastat po oznámení výsledků rozsáhlého auditu projektu. K dispozici mají být nejdříve za měsíc. Audit má mimo jiné prozradit, zda-li byly vynaložené stamiliony korun efektivně využity. „Na projektu nadále pracujeme, ale v nejbližší době novinky nechystáme. Musíme počkat na výsledky auditu,“ potvrdil Deníku Martin Opatrný, mluvčí projektu opencard.

Novinky v nedohlednu

Opencard slouží jako průkazka v Pražské integrované dopravě. Papírové časové kupóny v tomto případě nahrazují elektronické. Dále funguje jako čtenářský průkaz do poboček Městské knihovny v Praze. Třetí funkcí je, že lze kartou platit za parkování v zónách placeného stání na území Prahy 1, 2, 3 a 7. Opencard umožňuje také využít služby Vím, jak řídím, která zobrazuje nevyřešené dopravní přestupky řidiče spáchané na území Prahy.

Další funkce nebo výhody jsou většinou pouze krátkodobé.

Platební karta

„Nadále chceme, aby mohla opencard v budoucnu sloužit jako platební karta na nejrůznější drobné platby,“ pokračoval Opatrný.

Tato funkce se ale příliš nelíbí zastupiteli hlavního města a místopředsedovi finančního výboru Jiřímu Witzanymu (SNK ED). „Město by se nemělo s kartou pouštět do této komerční sféry. Otázkou je také to, zda se bude nějaká společnost vůbec chtít zapojit. I v případě, kdy by se mohla opencard využívat pro mikroplatby, by se mohlo jednat o narušení hospodářské soutěže. Město by totiž využilo svého monopolu na tomto poli,“ varuje Witzany, který kartu dlouhodobě kritizuje.

„Nebýt propojení s dopravním podnikem, kdy začala karta sloužit jako jízdenka, nikdy by o ni ani nebyl tak masový zájem,“ doplnil.

Co zjistí audit?

Probíhající audit by měl zjistit, jestli byly miliony korun dobře vynaloženy. „Šetření se ale zaměří na opencard jako celek. Prověří i to, jak je projekt veden, jak je úspěšný a podobně,“ doplnil Opatrný.

Podle mínění některých zastupitelů ale audit neobjasní vše. „Zadal ho magistrát, takže je otázkou, nakolik vlastní projekt zkritizuje. Věřím ale, že nějaké nedostatky se podaří odhalit,“ myslí si Witzany.

„Podle mě je to černá díra na peníze. Projekt mě za celou dobu příliš nepřesvědčil a jsem zvědavý, jaké budou výsledky šetření,“ navázal Petr Hulinský (ČSSD), předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města. Výbor se bude výsledky auditu detailně zabývat.

Validátory na trase A? Zapomeňte

Problém zůstává také s takzvanými validátory. To jsou přístroje ve stanicích metra, které slouží k nahrání zakoupeného kuponu přes internet. Je to vlastně poslední krok k tomu, aby mohl cestující začít s opencard jezdit.

Jenže i nadále validátory chybí v podstatě na celé trase metra A, a to i přes to, že původně měly být nainstalovány už na jaře letošního roku. „Také v tomto případě jsme se neposunuli dál. Na druhou stranu věřím, že současný stav validátorů je dostatečný a nedochází k problémům,“ konstatoval Opatrný.

O instalaci dalších validátorů nic neví ani dopravní podnik (DP). „Nemám informace, že by měly přibýt další,“ doplnil mluvčí DP Ondřej Pečený. Podle jeho slov je v současné situace okolo opencard značně nepřehledná a také dopravní podnik napjatě čeká, jaké výsledky přinese audit.

Desítky milionů korun za opencard dopravní podnik asi nedostane

V loňském roce investoval dopravní podnik (DP) do projektu opencard přibližně 230 milionů korun. Investice a provoz se měl vyšplhat na 180 milionů, dalších 50 milionů korun pak DP v podstatě ztratil, když přispíval na roční jízdenku bezmála 500 korun.

Dopravní podnik poté počítal s tím, že vložené finance mu město vrátí zpět. Doposud se tak ale nestalo a je otázkou, zda tomu tak vůbec bude.

Ticho po pěšině

„Zatím nemáme přesné informace. Situace ohledně financování se stala hodně nepřehledná a vše vyústilo ve vyhlášení auditu. Nyní vše utichlo, ale na výsledky stále čekáme,“ informoval mluvčí DP Ondřej Pečený.

Už dříve primátor Pavel Bém (ODS) upozornil, že je město připravené refundovat zmíněných 50 milionů, jako ztrátu na výnosech za prodej ročních kuponů. O proplacení zbylých investic ale nechtěl vůbec slyšet.

Opencard si většina lidí pořídila právě z důvodu, že roční kupony do MHD přestaly letos fungovat v papírové podobě a lidé je mohli získat pouze v podobě elektronické právě pomocí opencard. Do budoucna se počítá s tím, že nahradí i čtvrtletní a měsíční jízdenky. Zlomový by měl být v tomto případě rok 2010. V té době lze předpokládat, že kartu bude vlastnit zhruba jeden milion občanů.

Autor: Lukáš Marek

3.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Kouření v hospodách
3 7

Senát možná vládě doporučí zmírnění protikuřáckého zákona

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
72 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiků vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT