V současnosti zbývá dokončit nejpozoruhodnější součást projektu – pohyblivý most přes zdymadlo. Stavbaři již připravují zkušební provoz unikátní zdvihací konstrukce, která jednak zachová dokonalou podobu kamenného mostu z roku 1905, a jednak umožní proplout lodím vysokým až sedm metrů.

„V současné době dokončujeme práce na řídicích technologiích a testujeme zdvihání a spouštění mostu. Když jde někdo zrovna kolem, musí to pro něj být fascinující zážitek – levitovat přes sto let starý most ve výšce pět metrů, to nikde jinde v Česku neuvidíte. Moc mě mrzí, že do závěru projektu zasáhlo onemocnění covid-19, které paralyzovalo některé klíčové dodavatele. Naštěstí se nám podařilo minimalizovat zpoždění tak, aby v průběhu června mohla být stavba kompletně dokončena a vysoké lodě mohly proplout celým plavebním kanálem z Mělníka směrem na Prahu,“ řekl vedoucí projektu z Metrostavu Jan Prokeš.

„ V zimě stavbaři dokončili kamenné obklady, kdy se kolem 90 procent původních kamenů vrátilo zpět,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. Po dostrojení most dosáhl váhy zhruba 400 tun, což pro představu odpovídá více než 10 plně naloženým kamionům. Poměrově vychází zhruba 100 tun na ocel a beton a 300 tun na kámen. „Těším se, jak staronový most umožní svým zdviháním plavbu až 7 metrů vysokých lodí osobních lodí i lodí s vysokým nákladem z Mělníka do Prahy,“ svěřil se Fojtů.

Dva hydraulické agregáty

O pohyb mostu se starají dva hydraulické agregáty pohánějící dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku cca 220 tun. Chod každého z agregátů zajišťují dva elektromotory o výkonech 30 kW a 40 kW.

„Po dostrojení mostu na plnou váhu jsme začali testovat nejen funkčnost pohybu mostu, ale také zabezpečovací zařízení či kamerový systém. Zabezpečení zahrnuje závory před i za mostem včetně světelné signalizace, které v případě zdvihu mostu zamezují vjezdu automobilů a cyklistů a vstupu chodců. Kamerový systém umožňuje obsluze zkontrolovat, že na mostě a v jeho blízkosti nehrozí nebezpečí úrazu či poškození majetku,“ vysvětlil stavbyvedoucí z Metrostavu Josef Špaček.

Projekt je součástí modernizace 10 km dlouhého plavebního kanálu Vraňany-Hořín, která vyjde na přibližně dvě miliardy korun. O nálady se dělí Státní fond dopravní infrastruktury a Evropská unie.