Stovka lidí podepsala petici proti plánované výstavbě parkoviště na starém asfaltovém hřišti mezi zahradou dětského domova a paneláky 519 a 520 v Mostě. Stavba zahrnuje 42 nových parkovacích míst, má stát 3,5 milionu korun a je součástí letošních městských investic, které zastupitelstvo schválilo loni v prosinci.

Protestující obyvatelé, kteří se o novince dozvěděli až po odhlasování radničního rozpočtu, upozorňují, že parkovacích míst je v okolí dostatek, že nová by zhoršila životní prostředí v okolí a připravila děti o hrací plochu. Naopak zastánci stavby poukazují na nedostatek míst pro auta a tvrdí, že plácek je zchátralý a málo využívaný. Radnice aktuální situaci v oblasti prověří.

„Provedeme důkladné mapování potřebnosti dalších parkovacích míst v této lokalitě a vše řádně zhodnotíme. Investiční záměr bude v letošním roce zřejmě odložen,“ sdělil primátor Jan Paparega. Připustil, že k obratu došlo na popud petice a některých zastupitelů. Petici už magistrát obdržel, teď půjde do městské rady.

Petici podepsal i Karel Vránek z bloku 520, který minulý týden investici kritizoval v diskuzi občanů na veřejném zasedání zastupitelstva. „Velká parkoviště patří na okraj města, ne mezi domy s parkem. Už teď je tam dost prašnosti,“ řekl Mostečan, jehož auto stojí v krytém parkovacím domu před budovou policie.

Deník o víkendu oslovil několik místních a většina z nich parkoviště odmítla, i když hřiště označili za málo navštěvované. „Před lety tu byly lavičky, ale pak je odstranili, aby se tu nescházeli nepřizpůsobiví,“ sdělila seniorka z bloku 520. „Na hřišti vídám děti tak dvakrát, třikrát za rok,“ řekl řidič z bloku 519, který s parkovištěm souhlasí.

Petici podpořili dopisem zaměstnanci i obyvatelé dětského domova. „Nedovolte zrušit klidnou a bezpečnou zónu v blízkosti dětského domova,“ stojí v žádosti o zrušení záměru. Podle personálu je plácek jediným rovným hřištěm na sídlišti, kde se dá jezdit na kolech a koloběžkách a hrát míčové hry. Domov se navíc obává o vzrostlé stromy, které hřiště obklopují. 

Jeden z řidičů Deníku naznačil, že řešením může být revitalizace celé plochy, tedy vylepšení hřiště, parkové úpravy a zároveň rozšíření parkování. Podobný kompromis hledá litvínovská radnice s veřejností a projektantem v okrsku Gorkého, kde se má posunout a zmodernizovat staré hřiště, aby se vyhovělo rodinám s dětmi i řidičům, kterým chybějí místa pro auta.

Úpravy s lidmi projednají

Mostecký záměr navazuje na uvažované dopravní úpravy v celém sídlišti pod Šibeníkem, kde se počítá i s výstavbou zcela nových parkovišť. Ve studii jsou například parkoviště pro 30 aut v parku za budovou policie a pro 62 aut v parku mezi bloky mezi bloky 520 a 505. „Všechny navržené dopravní úpravy budou veřejně projednány v rámci přípravy projektů k územnímu a stavebnímu řízení,“ informoval primátor.

Nyní hledá radnice firmu, která podle studie zpracuje do léta projektovou dokumentaci pro rekonstrukci komunikací v ulici Václava Talicha u bloků 508, 509, 512 a před 4. ZŠ, kde je v návrhu stovka nových parkovacích míst.

Odborníci předpovídají, že v Mostě se bude počet aut nadále zvyšovat. Městská analýza dopravy uvádí, že v letech 20152030 stoupne počet osobních aut o 18 procent, tedy o pět tisíc. Průzkum z roku 2016 ukázal, že v Mostě má dva a více vozů už přes čtvrtinu obyvatel. Řidiči parkují hlavně na vozovkách či parkovištích, pětina v soukromé garáži.