Lidé si v nich myjí auta vlastníma rukama, tudíž pečlivěji i to v méně přístupných zákoutích. Navíc bez rizika poškrábání laku rotujícími kartáči. Cena takového mytí závisí na délce předplaceného času, takže ji má uživatel plně pod kontrolou.

Zatím se prodávají dva modely, chystá se ale další.
Felicie, Embéčko a bude i Tatra. Ve Zlíně vznikají luxusní šlapací autíčka

V Chrudimi najdeme bezkontaktní myčku například v Poděbradově ulici, další je před hypermarketem Albert a zbrusu nová myčka teď přibyla i před Tescem.

U sousedů je to podobné. Nové zařízení se čtyřmi mycími boxy mohou lidé registrovat například v ulici U Stadionu v České Třebové. V Čáslavi přibyla samoobslužná myčka osobních i dodávkových aut na sklonku loňského roku. Jako houby po dešti rostou i v ostatních městech.

„Jsem rád, že už jich je víc. Dřív se před myčkami tvořily fronty, dnes už čekat nemusím. Cena je docela příznivá. S mytím i využitím vysavače se vždy vejdu do 150 korun,“ konstatuje řidič Jan Tlapák z Úhřetic.

Nehospodárné chování

Rostoucí počet myček ale má i své odpůrce. „Myslím si, že v době klimatických změn je jen málo jedinců, kteří se chovají nehospodárně. Nicméně příklady táhnou,a když občan města vidí, jak vesele rostou bezkontaktní myčky na auta, tak je asi jeho uvědomění dost pokřiveno. Nechápu,jak se naši zastupitelé mohou takto nehospodárně chovat a vydávají povolení jak na běžícím páse. Ale asi je důležitější mít čisté auto, než mít dostatek vody,“ adresoval svou výtku městské radnici Chrudimák Josef Skřivánek.

Parkoviště, ilustrační foto.
Parkování ve městě zjednoduší aplikace. Ústí ji zavádí jako první v Česku

Skutečnost je však taková, že provozování myček nepodléhá schválení ze strany zastupitelstva. Hlavní slovo má stavební úřad.

„Všechny myčky na území města jsou připojeny na vodovod pro veřejnou potřebu. Vlastník vodovodu by napojení mohl odmítnout jen v případě nedostatečné kapacity vodovodní sítě. Pokud to tedy kapacita dovoluje, vydá provozovatel kladné stanovisko. Stavební ani vodoprávní úřad nemá pravomoc z důvodu šetření vody stavbu zamítnout,“ vysvětlil Pavel Koreček z chrudimského odboru životního prostředí.

Jeho slova potvrzuje Petr Kavalír, výrobně – technický náměstek Vodárenské společnosti Chrudim. „Provozovatelé musejí předkládat výsledky rozborů vod vypouštěných do kanalizace. Pokud by se na čistírně odpadních vod objevil problém, určitě bychom šli po potrubí nahoru a každého takového provozovatele důkladně prověřili,“ ujišťuje Petr Kavalír. 

Ilustrační foto.
Břeclav jako dopravní průkopník. Na semaforech otestují systém blikající zelené