Ředitelství silnic a dálnic osadilo dopravní značky s písmenem M již před koncem roku. Dopravní policisté, krajský úřad, odbor dopravy libereckého magistrátu, i samotní dopravci však říkají: nikdo nás nežádal o nutné povolení! Podle názoru všech zainteresovaných tedy mýtné brány fungují v rozporu se zákonem.

„Umístění značek na silnicích první třídy povolujeme my, ale v tomto případě nás skutečně nikdo nežádal. Rozhodně to tak nenecháme. Už jsme sepsali zjištění a výsledkem bude pravděpodobně správní řízení. Značky jsou tam podle nás načerno,“ řekl Deníku vedoucí oddělení pozemních komunikací na krajském úřadu, Jan Čáp.

O špatném postupu ministerstva nepochybuje ani vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu, Pavel Rychetský. „Jedná se o protiprávní jednání. Jsem zvědavý, jak by soud postupoval při řešení případu nějakého řidiče, který jel bez zaplacení. Zřejmě by takový řidič v soudní při uspěl,“ podotkl Rychetský.

Umístění značek nikdo nekonzultoval dokonce ani s dopravní policií. „Přijde mi to zvláštní. Vše se zřejmě odehrálo bez jakéhokoli schvalovacího procesu,“ upozornil dopravní inženýr liberecké policie Vlastimil Malý.

Dopravci nebyli o mýtném včas informováni

To, že jsou značky nainstalované bez povolení, je sice největší, ale nikoli jediný problém, který se v prvních dnech mýtného objevil. Dopravci nebyli o změně včas informovaní a značky dokonce na některých místech úplně chybí.

„Řidič není dopředu informovaný o volbě mezi zpoplatněnou a nezpoplatněnou komunikací. On se dozví o zpoplatněném úseku vlastně až v době, kdy se nemůže otočit. Pak ho sejme první mýtná brána,“ vysvětlil Jan Čáp z krajského úřadu. Další chybou je podle Pavla Rychetského fakt, že značky chybí na několika bočních větvích. Například na jednom výjezdu z Chrastavy nebo v libereckých ulicích Jungmannova či Košická. „Myslím si, že řidič není povinen sám od sebe vědět, kde je zpoplatněná komunikace,“ řekl Rychetský.

Zarážející je i fakt, že Ředitelství silnic a dálnic značky umístilo již 30. prosince večer. Značky pak nebyly zakryté, takže mohly mást řidiče ještě před tím, než nabyly účinnosti.

Chybí dokumentace

Ředitelství silnic a dálnic žádnou vinu na své straně nevidí. „Ministerstvo vydalo příslušné stanovení a my jsme to zrealizovali,“ uvedla Martina Vápeníková, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Tiskové oddělení ministerstva dopravy Deníku potvrdilo, že z časových důvodů došlo k tomuto provizornímu řešení. Vyhláška totiž vznikla těsně před Vánoci.

„Logicky by se tak v krátkém čase nestihla udělat řádná dokumentace pro pevné dopravní značení. Není pravda, že by o tom příslušné úřady nebyly informovány,“ poskytl vyjádření, které je v přímém rozporu s tvrzením libereckých úřadů, mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Nyní podle něj probíhá řádné dokumentační řízení o umístění trvalých dopravních značek.

Podle Jana Čápa však panovala nulová komunikace ze strany ministerstva už od listopadu. Tehdy Liberecký kraj posílal ministrovi nesouhlasné stanovisko se zavedením mýtného, jelikož se obce i dopravní policisté obávali přesunu kamionové dopravy do přilehlých měst a obcí. „Na naše výhrady vůbec nikdo nereagoval,“ podotkl Čáp.

Čtěte také: Slovenští dopravci protestují proti mýtnému