Z jedenáctého kilometru dálnice D1 by měl ve čtvrtek začít naplno mizet starý most, přesně by se mělo jednat o jeho nosníky. Už v těchto dnech se tu ale řidiči trápí v několikakilo­metrových kolonách.

Ty budou pokračovat ještě v dubnu, pak bude kratší pauza a poté potíže nastanou znovu a potrvají s různými omezeními až do konce tohoto roku.

„Mohu poradit jediné, kdo tudy nemusí, ať jede jinudy. Je to očistec,“ hlásil ve středu z místa jeden z řidičů Stanislav Zátorský. V tu dobu zde byl právě stupeň pět. Ten se bude pravděpodobně často opakovat, jelikož ta největší dopravní omezení jsou značná a potrvají do poloviny dubna.

Provoz byl například už na začátku týdne sveden do jednoho pruhu a převeden do protisměru. Kolona pak byla dlouhá přibližně sedm kilometrů a dálnice se tak měnila v parkoviště.

Mezi 8–12 kilometrem se jedná o jedny z posledních stavebních úprav, které souvisejí s loňským otevřením Pražského okruhu a zabezpečením dopravy na nejvytíženější komunikaci v zemi.

Dálnice bez poplatků

„Pro řidiče přinesou jednotlivé akce v průběhu roku 2011 dopravní omezení, dálnice tak pro ně bude vyjmuta ze zpoplatnění,“ slibuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

První z celkem tří změn bude na osmém kilometru u Čestlic, kde dochází k dokončení nového výjezdu. „Tato mimoúrovňová křižovatka po zprovoznění v kompletní podobě zlepší dopravní obsluhu obchodní a průmyslové zóny v Čestlicích, Průhonicích a Dobřejovicích,“ popsal generální ředitel ŘSD Jiří Štorc.

Další z úprav se vztahuje k již zmíněnému bourání mostu. Přesně se jedná o pokračování výstavby křižovatky D1 s Pražským okruhem. Zde budou dokončeny kolektorové vozovky podél D1 a postaven nový výrazně delší most na silnici II/101 přes dálnici.

Poslední novinkou bude vybudování protihlukové stěny v délce 1 600 metrů podél dálnice D1 u obce Nupaky.

„Největší přínos vnímáme po stránce zvýšení kapacity a hlavně bezpečnosti oproti stávajícímu provizornímu řešení, zlepšení plynulosti dopravy a doplnění definitivního proměnného orientačního dopravního značení,“ říká Jiří Švorc.

Úpravy budou trvat až do konce roku.

„Je to více, než nepříjemné, ale co se dá dělat, budeme to muset všichni vydržet. Nejhorší budou omezení při horkých letních měsících. Když jsou kolony obzvlášť dlouhé, tak se tady zdržíme i hodinu. A to nechci domýšlet, co by bylo, kdyby se tu stala kolona. To by byl absolutní kolaps dopravy,“ uzavřel řidič z povolání Radim Šulc, který místem omezení pravidelně projíždí.

Bez omezení bude provoz na D1 například v období Velikonoc. Také na začátku a konci letních prázdnin bude úsek bez větších zásahů jen s omezením rychlosti a šířky jízdních pruhů. „V roce 2010 bylo otestováno, že v případě vedení dopravy 3×3 pruhy, ač za snížené rychlosti a zúžené šířky, k tvorbě kolon nedocházelo,“ uzavřel Švorc.

Až do prosince bude kvůli stavbě nového mostu přerušen provoz na silnici II/101 (dnešní výjezd 11) a bude omezen provoz pro řidiče jedoucí po dálnici D1.

Objízdné trasy jsou vedeny výhradně po dálnici. Například ve směru od Prahy do Říčan pojedou řidiči na exit 15, kde se otočí, a pojedou na exit 11, kde sjedou na směr do Říčan. Obdobně od Brna do Modletic se budou řidiči otáčet na exitu 6, resp. 8. Ostatní možné trasy po silnicích nižších tříd nebudou kvůli špatnému technickému stavu a výškovým a hmotnostním omezením po dohodě s obcemi vyznačeny.

Největší omezení na D1 nastanou hned v první fázi (do cca 14. 4.), kdy bude provoz veden v každém směru ve 2 jízdních pruzích – demolice mostu. Předpokládá se tvoření kolon a budou přijata zvýšená bezpečnostní opatření.

Na Velikonoce bude provoz ponechán bez omezení počtu jízdních pruhů, dojde jen k omezení rychlosti. Další výrazné omezení je plánováno na druhou polovinu srpna, kdy budou pokládány nad D1 nosníky nového mostu (cca 14 dní).

K vedení objízdných tras bude od června 2011 využíván nový exit 8. Nebudou tak zatěžovány křižovatky v Průhonicích.

Po celý rok 2011 může docházet k dalším krátkodobým (v řádu několika dní) omezením, např. při osazování nových portálů dopravního značení.

Čtěte také: Doprava: opravy silnic a tratí uzavřou Prahu