Na její výstavbu se těší třeba Petr Mašek. „Po bezpečné cestě to bude s dětmi krásný výlet,“ řekl Brňan.

S přípravami první části stezky, jejíž trasa okopíruje pravý břeh vodní nádrže, stavbaři už začali. „Úsek dlouhý přibližně šest kilometrů bude obousměrný. Vznik cyklostezky je propojený s opravou Rakovecké ulice, se kterou její část souběžně povede,“ sdělil místostarosta Bystrce Tomáš Jára.

Motoristy podle něj cyklostezka nijak neovlivní. „Nemusejí mít obavy z toho, že kvůli cyklistům ubude prostor na silnici. Nezúží se,“ uvedl.

Podle jedné z variant by mohla část trasy pro cyklisty vést po visutých lávkách přímo nad vodou. „Pravděpodobněji ale vyhraje návrh bez těchto drahých prvků,“ poznamenal Jára.

Na nové zákazníky z řad cyklistů, kteří se k nim dostanou po bezpečné stezce, se těší podnikatelé z břehů přehrady. „Jezdit po silnici, kde je velký provoz, je nebezpečné. Například rodiny s dětmi se k nám na kole dostanou jen těžko,“ uvedl provozovatel občerstvení Sinice Martin Ján.

Kdy se poprvé po stezce cyklisté projedou, zatím není jasné. „Investiční záměr je připravený, ale radní ho budou teprve projednávat,“ sdělila Radka Loukotová z brněnského magistrátu. Za projekt vedení města zaplatí přibližně sedmdesát milionů korun.

Novou cyklostezku připravují i v Žebětíně. Projekt spojující městskou část s oborou Holedná získal před dvěma lety podporu v participativním rozpočtu. Stezku začnou stavbaři budovat letos v září. „Projekt již máme nachystaný. S výstavbou ale můžeme začít nejdříve na podzim, protože část trasy vede přes zemědělsky využívané pozemky,“ uvedl žebětínský starosta Vít Beran.

Vznik nových tras chválí členové spolku Brno na kole. Vadí jim však, že stezky neřeší problémy v centru města. „Nové trasy lidé uvítají, nepomůžou ale v centru Brna, kde je situace pro cyklisty nejhorší. Ve středu města, kde jsou lidé na kolech nejohroženější hustým provozem, opatření pro cyklisty chybí. Postrádáme i napojení z okrajových částí Brna,“ uvedl za spolek Michal Šindelář.

Komfort pro cyklisty je i přes zlepšení v posledních letech nedostatečný podle předsedy spolku Bicybo Jiřího Jedličky. „Se srovnatelně velkými městy v Rakousku máme málo stezek i cyklistů,“ uvedl.

Problémy zástupci města plánují napravit. „Připravujeme projekty, které mají vzdálenější části a centrum pro cyklisty propojit. Koalice chce do tras každoročně investovat deset milionů korun,“ uvedl za brněnský magistrát Radek Štěpánek.