Cestovat autobusem poháněným CNG (který lze nejsnáz poznat podle nápadného hrbu na střeše), už pro Středočechy není ničím neobvyklým nejen v rámci městské hromadné dopravy, kde se s jejich nasazením začínalo; dnes už tyto stroje běžně zajišťují spojení i mezi regiony a Prahou.
Tohle palivo, často označované za ekologičtějí alternativu jak benzinu a nafty, tak plynového pohonu LPG, se ale tlačí se ale i do nákladní dopravy. Začalo to u dodávek určených pro městský rozvoz zboží i zásilek a specializovaných vozidel pro městské komunální služby – CNG však proniká do kamionového sektoru.
I přesto, že se pozice dieselových motorů zdá v dálkové dopravě neotřesitelná – a nejeden kamioňák se představě, že by měl řídit tahač na plyn, přímo vysměje. Vysvětlí, že on přece jezdí pořádné štreky – žádné trasy v řádu desítek kilometrů, pro něž by se plynové auto mohlo hodit. A nadto potřebuje siláka, pořádného tahouna; ne „kozla“ s omezeným výkonem.

CNG vak může sloužit – a také skutečně slouží – i v tahačích, ukazují zkušenosti logistické a spediční služby DB Schenker, která vybudovala plnicí stanici ve svém areálu v Rudné na Praze-západ na podzim roku 2015. S tím, že zařízení bude (jak u vlastních aut, tak i pro další partnery) určeno především pro obnovovanou flotilu osobních vozidel – avšak postupně přecházejí na plyn i dodávky a větší rozvozová vozidla pro městskou logistiku v metropoli. Firma se nicméně rozhodla jít dál: otestovat také kamiony poháněné CNG.
Výsledky předčily očekávání, pochlubil se nyní výsledkem ředitel Tomáš Holomoucký. „Počítali jsme s dojezdovou vzdáleností do tří stovek kilometrů,“ konstatoval. Zkušenost z posledních let však přinesla příznivá – a hlavně dlouhodobě platná zjištění: i přes nižší užitnou hmotnost se tyto tahače osvědčily.

„V testovacím režimu scanie jezdily na silnicích v okolí hlavního města a na trase do Pardubic; na plnou nádrž ujely až 450 km,“ připomněl Holomoucký údaj pro průměrnou spotřebu 28–30 kg/100 km. Závěr je jednoznačný: tahače s tímto palivem budou zařazovány do běžného vozového parku. Byť nákladní vozidla mezi 12 až 16 tunami poháněná CNG jsou v Evropě stále považovány za poměrně „nedostatkovém zboží“.
Argumentem přitom zdaleka není pouze snižování emisí oxidu uhličitého či omezování objemu oxidů dusíku, přičemž se navíc neuvolňují karcinogenní látky. CNG v nákladní dopravě se prý vyplácí nejenom podle ekologů, ale i z pohledu účetních. Pořizovací náklady jsou srovnatelné s vozidly poháněnými naftou – a pak následují už jen pozitiva. Provozní náklady jsou nižší o desítky procent, za vozidla na CNG se navíc neplatí silniční daň. „Státem garantovaná snížená spotřební daň platí až do roku 2020,“ připomněl ředitel Holomoucký.
O kamiony na stlačený zemí plyn se zajímají i další firmy. Známá svým zájmem o toto téma je zvláště společnost Santa-Trans rozvážející nápoje značky Kofola.
